Hlavní obsah

Manévry na Pankráci. K lince metra D umisťovali třicetitunový kolos

Praha

Na stavbě stanice Pankrác D začala další důležitá fáze výstavby. Do stavební jámy byl spuštěn speciální ocelový betonářský vůz, který bude sloužit k zabednění a následnému betonování definitivního ostění v eskalátorovém tunelu vedoucím směrem k obchodnímu centru. Celá konstrukce byla vyrobena na míru a na staveništi se montovala zhruba měsíc. Kamera Novinek zachytila její přesun do podzemí.

Instalace speciální bednící formy v budované stanici metra Pankrác Video: Marek Tereba, Novinky

Článek

Vůz o hmotnosti téměř 35 tun a průměru devíti metrů se nyní přesune na začátek eskalátorového tunelu, který v budoucnu propojí nástupiště linky D se vstupem do obchodního centra Arkády.

Odtud začne betonování definitivního ostění, které potrvá zhruba měsíc. Následně se bude konstrukce posouvat zezdola směrem nahoru po speciální ozubené kolejnici, takzvané „zubačce“.

„Eskalátorový tunel Arkády je už hotový. Nejprve bylo nutné ho vyrazit a vyztužit v primárním ostění ze stříkaného betonu. Teď přecházíme do druhé fáze, kdy se bude provádět definitivní ostění ze železobetonu, k čemuž slouží právě tento betonářský vůz,“ vysvětlil pro Novinky Jiří Mosler, vedoucí oblasti Metro ze společnosti Ohla ŽS.

Foto: Novinky

Ocelový vůz při instalaci do již vybudovaného eskalátorového tunelu.

Ocelový bednicí vůz vznikl z trojice velkých segmentů, které byly na stavbě propojeny do jednoho celku.

Jde o celoprofilové bednění – typ konstrukce běžně používaný hlavně v horizontálních tunelech. V případě Pankráce však bylo kvůli velikosti profilu nutné využít právě tento způsob.

Každé takové bednění tvoří kombinaci opakovaně použitelných dílců a originálních částí navržených na míru konkrétnímu projektu. Po dokončení betonování bude možné část konstrukce znovu využít na dalších úsecích linky D nebo jiných stavbách.

Související témata:
OHLA ŽS

Výběr článků

Načítám