Hlavní obsah

Lokomotivy Sergej a Šlechtična se vypravily zatížit nový most přes Labe

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvě legendy české železniční historie – dieselová lokomotiva přezdívaná Sergej a parní lokomotiva zvaná Šlechtična – měly ve středu celý den plno práce. Nevozily ale cestující ani náklad, samy byly nákladem. Staly se součástí zátěžové zkoušky nového dvoukolejného železničního mostu přes Labe v Rosicích nad Labem na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Zátěžová zkouška mostu v PardubicíchVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

 
Článek

„Tato lokomotiva je poslední dodaný kus motorové lokomotivy řady M62, v Československu značené T679.1,“ představil motorového obra vážícího 120 tun strojvedoucí Michal Klíč, člen spolku Plzeňská dráha. Dieselové lokomotivy se vyráběly v Sovětském svazu, respektive v tehdejší Ukrajinské sovětské socialistické republice od roku 1965.

„Do Československa se dodalo asi šest set lokomotiv, ale pár kusů bylo širokorozchodných pro východní Slovensko. V roce 1979 se Sergej nakrátko stal historicky nejpočetnějším hnacím vozidlem Československých drah. Dnes jsou v Čechách pouze čtyři stroje: tento, dva v soukromých rukách a v Letohradě,“ dodal Klíč s tím, že jde o stroj úplně jiné koncepce než československé lokomotivy z ČKD Praha.

„Má specifika na startování, údržbu, ale na řízení je pohodlný. Byli to neskuteční dříči, když se jim věnovala péče. Motor je unikátní, dvoutaktní diesel, a dosahoval excelentních výkonů, zejména při konstantní zátěži. Nelíbilo se jim ale časté zastavování,“ dodal Michal Klíč.

Devět metráků uhlí

Zatímco stavební odborníci umisťovali čidla na konstrukci mostu přes Labe, v kabině vedle parní lokomotivy, stojící vedle poblafávajícího Sergeje, panovala dobrá nálada. Nejenže bylo teplo od kotle, ale ještě si tu strojvedoucí i topič ohřáli oběd.

Elegantní rychlíková lokomotiva Šlechtična z roku 1947 přijela k Pardubicím z Plzně.

„Tahle dáma váží 169 tun. Roztápět jsme ji museli den dopředu, aby se rovnoměrně zahřála. A naložit jsme ji museli plnou, devět metráků uhlí a pětatřicet metráků vody,“ prozradil topič Matouš Hanžl s tím, že vyrobeno bylo pouze 172 těchto strojů.

„Na most můžeme vjet maximálně dvacítkou, ale dnes se tu pojíždí rychlostí kroku. Tedy takových pět až pět a půl kilometru v hodině. Konstrukční rychlost lokomotivy je ale sto kilometrů v hodině,“ dodal Hanžl.

Skončí výluka

Stavba nového mostu přes Labe, jež je investicí Správy železnic a přijde na 2,7 miliardy korun, začala v květnu 2021, když stavbaři začali posouvat původní ocelový most do provizorní polohy, aby nebyl přerušen provoz na trati a oddálil se moment, kdy musí cestující jezdit náhradními autobusy. Výluka nyní skončí 19. prosince.

„Trať bude dvojkolejná, což výrazně zvýší propustnost trati. Na dvou kolejích se ale bude jezdit až v květnu,“ upozornil Jan Mitlöhner, projektový manažer firmy Skanska, a dodal, že nový ocelový most má tři pole.

„Prostřední obloukové je dlouhé osmdesát metrů a překlenuje celé řečiště Labe. Obě krajní jsou třicetimetrová,“ uvedl Mitlohner. Průhyb každého pole se měřil samostatně, zátěž vždy činila několik set tun. „Šlechtična váží sto sedmdesát, Sergej sto dvacet tun. Zbývající zátěž obstarají zatěžovací vozíky nebo například bagry,“ dodal projektový manažer.

Kvůli špatnému stavu mostu na Výtoni po něm bude jezdit výrazně méně vlaků

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám