Hlavní obsah

Kvůli zatopení metra odstoupil první šéf

PRAHA

Kvůli loňskému zaplavení pražského metra odstoupil šéf jeho ochranného systému Jiří Svoboda. Po pátečním zasedání městské rady to oznámil ředitel Dopravního podniku Milan Houfek. Případnou odpovědností dalších lidí z podniku se bude zabývat na pondělním jednání představenstvo.

Foto: Ondřej Kořínek

Ilustrační foto

Článek

"V pátek jsem obdržel abdikaci pana inženýra Svobody jako šéfa služby ochranného systému metra. V abdikaci hovoří o tom, že by sice mohl s některými tvrzeními v závěru zprávy komise polemizovat, ale cítí profesionální i osobní odpovědnost se k nim přihlásit. Svou funkci nabídl k dispozici," řekl Houfek.

"Neumím v této chvíli ještě říci, kdo je za zatopení metra zodpovědný. Nicméně dnes jsme se dozvěděli o abdikačním dopise ředitele ochranného systému metra, pana Svobody. Pro mě to je první signál, že skutečně osobní odpovědnost a jakýsi vztah k ní na úrovni dopravního podniku je," řekl novinářům primátor Pavel Bém (ODS)a dodal, že je se zprávou, která nikoho nejmenuje, spokojen.

Padnou další?

Svoboda však zřejmě nebude jediný, kterému voda v metru vezme funkci. Ve vzduchu je i rezignace šéfa odštěpného závodu Metro Ladislava Houdka. Houdkovu pravděpodobnou rezignaci Právu potvrdili tři lidé. Podle zdroje z vedení DP šéf závodu Metro svou rezignaci nabízí už tři měsíce, generální ředitel ji však dosud nepřijal.

"V tuto chvíli písemnou formu rezignace nemám, ale předpokládám, že pondělní zasedání představenstva vám buď dá či nedá za pravdu," nevyvrátil informace Práva generální ředitel DP Milan Houfek , který sám ale odejít nehodlá.

"O své abdikaci neuvažuji," uvedl Houfek s tím, že výsledky šetření příčin zaplavení ukazují, kde se staly při loňské srpnové povodni chyby. "Jestliže přímo neukazují na nejvyšší vedení DP, nemám k tomu v této chvíli důvod," doplnil Houfek.

Případnou odpovědností dalších lidí z podniku se bude zabývat v pondělí představenstvo. Na výsledcích jednání záleží i další pracovně právní důsledky proti nižším šaržím v závodě Metro.

Jednali dvě hodiny

Pražští radní jednali o zprávě odborné komise o příčinách zatopení podzemní dráhy dvě hodiny. O odpovědnosti se však nejednalo.

"Základní příčinou zatopení metra byla úroveň zátopové hladiny řeky Vltavy, která dosáhla v průměru dva metry nad úroveň stoleté vody, ať se nám to líbí, nebo se nám to nelíbí," řekl novinářům primátor Bém. Jen na stoletou vodu bylo metro připraveno a tato opatření byla provedena. Podle usnesení nemohla zaplavení zabránit. Radní na základě zprávy komise uvedli, že cestující nemohli být při záplavě ohroženi.

Zpráva poukazuje na organizační nedostatky v povodňových štábech Prahy i metra a na stavební pochybení. Bém uvedl, že by se těžko vyrovnával s tím, kdyby se případ metra uzavřel jen tímto konstatováním.

Zastupitel Hošek: růžová interpretace

Na páteční tiskové konferenci se strhla přestřelka mezi členem městské zastupitelem Mariánem Hoškem (KDU-ČSL) a Bémem. Primátor uvedl, že ze zprávy komise vyplývá, že považuje za omyl tvrzení o možném boji s povodní pod zemí.

"Vaše interpretace je příliš růžová a já s ní zásadně nesouhlasím," reagoval Hošek. "Když jsem interpretoval zprávu, kterou jste podepsal, neodchýlil jsem se jediným slovem od jejího znění," opáčil Bém.

"Zprávu jsem nepodepsal. Z toho je vidět, jak ji pan primátor pozorně četl, když tvrdí, že jsem ji podepsal," uvedl člen komise s poradním hlasem Hošek. Podle něj i podle šéfa Evropských demokratů Jana Kasla se naopak dala část metra před vodou uchránit.

"Pokud vím, tak experti z Metrostavu upozorňovali na rychlotuhnoucí beton, který by na trase B snížil rozsah škod," řekl Právu Kasl a dodal: "Členové krizového štábu bez rozdílu měli konat a nekonali. Naprosto selhal tehdejší dopravní náměstek primátora Martin Hejl i tehdejší primátor Igor Němec (oba ODS), který nyní má tu drzost přednášet v Saint Louis o záplavách. Abdikace Svobody mi připadá jako vtip."

"Ve zprávě se říká, že kdyby některé prvky byly postaveny podle projektu, odolaly by velké vodě. Je to v neveřejné ale ne tajné části zprávy," doplnil Hošek s tím, že škody mohly být třetinové. Voda by se např. nedostala na stanici Můstek z trasy B na trasu A.

Laudátova opatrnost

Předseda vyšetřovací komise František Laudát (ODS) v pátek zaujal opatrný postoj: "Závěrečná zpráva, domnívám se, nešetří odbor krizového řízení magistrátu, nešetří rozhodnutí krizového štábu Prahy, všech orgánů DP a metra."

Městská rada uložila řediteli Houfkovi, aby DP všechny zjištěné organizační a stavební nedostatky odstranil. Ředitel podniku sdělil, že ochranné prvky i kabelové průchodky se opravují, aby odolaly ne stoleté vodě, ale té která prošla městem loni. Projekty lepší protipovodňové ochrany metra se připravují. "Zřejmě se bude zvažovat i otázka řízeného zaplavení stanic v karlínské oblasti," nastínil Laudát.

Loňská povodeň vyřadila z provozu prakticky polovinu metra, 16 stanic bylo částečně či zcela pod vodou.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám