Hlavní obsah

Kompenzace pro piloty kvůli gigafactory: Možná skončí na záložní dráze ve Lhotě

Jestliže na letišti v Líních u Plzně vyroste obří továrna na výrobu baterií do elektroaut, místní piloti by měli dostat náhradní prostory. Možná půjde o nedalekou záložní dráhu ve Lhotě. Podle informací Práva padla tato varianta na čtvrtečním jednání, jehož se účastnili zástupci vlády, investora i starostové dotčených obcí.

Foto: Wikipedia.org

Letiště v Líních u Plzně

Článek

Gigafactory je podle vlády klíčovou investicí za zhruba 120 miliard korun a zásadním projektem pro českou ekonomiku, která je závislá na automobilovém průmyslu.

Petr Očko, náměstek pro digitalizaci a inovace na ministerstvu průmyslu a obchodu, Právu potvrdil, že s kompenzacemi pro piloty počítají. Právě on na neveřejném setkání v Dobřanech uvedl, že jako varianta se jeví Lhota. „Ano, Lhota je jednou z možností,“ sdělil po tiskovém brífinku s tím, že ale nejde o definitivní rozhodnutí.

„V současnosti vytváříme analýzu, kde jednotlivá místa mapujeme. Zvažujeme výhody, nevýhody, případné náklady,“ řekl Očko.

Lhota? Piloti nejsou nadšení

Podle pilota Luďka Krause však tato varianta nedává příliš smysl. „Naším primárním cílem je zachránit stávající letiště. Není logické vytvořit v podstatě nové opodál. To už mi přijde lepší posunout gigafactory o tři sta metrů na sever a zachovat současné letiště,“ poznamenal Kraus.

Záložní dráha ve Lhotě je dlouhá asi 1,5 kilometru a široká 25 metrů. „Navíc jde pouze o vzletovou dráhu. Nikdy v minulosti se na ní nepřistávalo. Zjednodušeně řečeno jde o vybetonovanou část pole. Aby tady vznikla plnohodnotná plocha, to by znamenalo spousty práce,“ doplnil Kraus.

Stejného názoru je také jeho kolega Michal Švihla. „Nehledě na to, že první, kdo by si začal stěžovat kvůli hluku, jsou lidé ze Lhoty a Valchy,“ doplnil.

Jako technicky nereálná se zdá tato možnost i místostarostovi Lhoty Janu Novákovi (KDU-ČSL). „To by ale samozřejmě musel rozhodnout Úřad pro civilní letectví,“ konstatoval. Mezi další zvažované lokality patří i Rokycany, eventuálně Plasy.

Volkswagen své rozhodnutí o gigafactory, které mělo původně padnout loni v prosinci, odložil. Důvodem je mimo jiné dramatický nárůst cen energií. Koncern vybírá mezi třemi zeměmi, kromě ČR jsou ve hře ještě Polsko a Maďarsko.

Obří továrna zaměstná až 4000 lidí, půjde převážně o vysoce kvalifikované pozice. Další asi tisícovka pracovníků by byla v navazujících dodavatelských službách. Proti projektu opakovaně vystupují piloti, uspořádali už dvě demonstrace, vznikla též petice, kterou podepsalo více než 10 tisíc lidí.

Plán pro gigafactory: Voda půjde ze Mže, Úhlavy nebo vrtů

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám