Hlavní obsah

Inkluzi nečeká revoluce. Plaga plánuje mírný nárůst kapacit speciálních škol a podporu duševního zdraví

Budoucí vládní koalice pod taktovkou hnutí ANO se i přes předvolební proklamace SPD a Motoristů nakonec shodla, že inkluzivní vzdělávání rušit nebude. Místo toho do vládního prohlášení zanesla slib „zásadní revize“ inkluze. Za obratem se podle budoucího ministra školství Roberta Plagy (za ANO) neskrývá snaha houfně odsunout děti do speciálních škol. Plaga plánuje pouze mírný nárůst kapacit těchto škol v potřebných regionech a lepší financování podpůrných opatření.

Foto: Envato Elements

Skupina dětí, na které se vztahuje inkluze, je velmi různorodá. Nejde jen o děti s tělesným a mentálním postižením, ale i s poruchami učení či chování a často i cizince. Ilustrační foto

Článek

„Dětí s podpůrnými opatřeními, které mohou lidé nazvat inkludovanými, je dnes ve školách přes sto tisíc. Pokud máme víc než deset procent dětí s nějakým podpůrným opatřením, tak si doufám nikdo nemyslí, že to zrušíme,“ řekl Novinkám Plaga, který má brzy opětovně převzít vedení ministerstva školství.

„Co by to reálně znamenalo? Zruším to a pošlu pryč všechny asistenty pedagoga ze školy? Ale děti na základních školách zůstanou, tudíž problém není vyřešený. Nebo vezmu sto tisíc dětí ze systému a vyvedu je do speciálních škol? To je nemyslitelné, protože tam patří jenom malé procento z nich,“ argumentoval.

Data ministerstva školství uvádšjí, že z milionu žáků v základním vzdělávání má speciální vzdělávací potřeby 160 tisíc dětí. Jde tedy přibližně o 16 procent všech žáků na ZŠ. Spektrum jejich „problémů“ je velmi široké – od poruch učení přes tělesné či smyslové postižení až po mimořádné nadání.

Podle organizace PAQ research tvoří více než polovinu žáci s poruchami učení, jako je třeba dyslexie nebo dysgrafie. Druhou největší kategorií jsou poruchy chování, které má identifikované 2,2 procenta žáků běžných tříd. Jde například o děti s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD).

PAQ research uvádí, že ve speciálních třídách a školách je od roku 2017 stabilně okolo 2,9 procenta žáků. Zavedení inkluze a změna financování v roce 2016 přitom nemělo nijak zásadní vliv, k přesunům ze speciálních do běžných škol docházelo postupně už od roku 2005.

Speciální školy stojí i čtyřikrát tolik

Výběr článků

Načítám