Hlavní obsah

I přes Řebíčkovy změny zůstanou body za světla

Právo, Martin Kavka, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nový ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) se chystá do Sněmovny s novelou silničního zákona, který platí od začátku července. Nepůjde však o žádný razantní zásah do bodového systému, jejím cílem je odstranit největší nelogičnosti.

Článek

Změny chce Řebíček doporučit už na příštím zasedání Sněmovny při projednávání novely zákona, kterou vypracovali ministr financí Vlastimil Tlustý a poslankyně Eva Dundáčková z ODS. Na rozdíl od nich by ale zachoval bodové sankce za nezapnuté pásy, telefonování a nerozsvícená světla.

"Jde nám pouze o expertní úpravu zákona, nikoliv o politiku, zdůraznil Řebíček na včerejším semináři, který uspořádalo ministerstvo dopravy (MD). Proto zřídil expertní komisi, jejímiž návrhy se řídil. Mezi ně patří i navýšení bodové hranice na osmnáct.

"Ale ne bez dalších kroků. Rádi bychom zvýšení počtu bodů doplnili například o umazávání bodů za to, když řidič absolvuje například kurz bezpečné jízdy a podobně," řekl Právu jeden z členů komise Stanislav Huml z Expertního ústavu silniční a městské dopravy. Vedle něho ve skupině zasedli náměstkyně pro legislativu Daniela Kovalčíková, zástupce ředitelky odboru agend řidičů MD Jan Kněžínek a šéf Asociace autoškol Ondřej Horázný.

Zabránit smršti návrhů

Kromě změn počtu bodů doporučili experti odstranit ze zákona například sankce za zranění sama sebe. Za parkování na místech vyhrazených pro invalidy by řidič platil jen pokutu, nehrozilo by mu odebrání řidičského průkazu. "Tyto věci nám přišly příliš tvrdé, někdy až protiprávní," konstatoval Huml, který je bývalým šéfem středočeské dopravní policie. "Za brutální považujeme i trestání řidičů z povolání za to, že jim například o jediný den propadne osvědčení profesní způsobilosti. To jsme také doporučili změnit," doplnil.

"Chci přesvědčit poslance, abychom se nejdříve soustředili jen na největší nesmysly. Zabránit by se tak mělo smršti pozměňovacích návrhů, prohlásil Řebíček.

Podobný názor má Jaromír Schling (ČSSD). Ten už dříve v Právu upozornil na nebezpečí, že budou padat stovky pozměňovacích návrhů, jako se to stalo loni při projednávání novely zákona č. 361 o provozu na silnicích.

Zvýšení rychlosti až později

Zrušeny mohou být podle Humla i některé ze spodních sazeb pokut. "Když například nějaká stará paní vstoupí do vozovky, řidič prudce zabrzdí, strhne volant a nabourá, tak ta paní nyní dostane pokutu 25 tisíc korun," uvedl příklad. Všechny spodní sazby pokut komise rušit nedoporučila: "Nebylo by to rozumné, funguje to částečně i jako protikorupční opatření," dodal.

Komise se také zabývala možností posunout rychlostní limity na dálnici až na 160 kilometrů za hodinu. Rychlost patří podle Řebíčka k zásadním změnám, a proto by se měla projednávat až ve druhé etapě, po důkladné analýze a na základě doporučení expertů.

"Shodli jsme se na potřebě nějakého zkušebního úseku, který by byl později vyhodnocen, to ale zatím nejde. Současný zákon totiž nepovoluje nikde vyšší rychlost než 130 km/h," sdělil Právu Huml.

Odborníci ale odmítají plošné zvýšení rychlosti, o limitu má na vybraných úsecích rozhodovat státní správa. Například na nejvytíženější české dálnici D1 je podle Humla možnost navýšení maximální rychlosti nulová.

Jaké změny navrhuje ministr
Zvýšit hranici pro odebrání řidičského průkazu z 12 na 18 bodů
Odstranit sankce za zranění sama sebe
Zmírnit pokutu za parkování na místech pro invalidy (dosud zákaz řízení na 6-12 měsíců, pokuta 5-10 tisíc; nově 0-10 tisíc, 0-5 tisíc blokově).
Zmírnit sankce za prošlé osvědčení profesní způsobilosti (dosud nulová tolerance; nově pokuta 0-10 tisíc korun).
Změnit sankce pro řidiče, kteří nejsou držiteli příslušné skupiny či podskupiny řidičského oprávnění (dosud 7 bodů, pokuta 25-50 tisíc, zákaz řízení na 6-12 měsíců; nově pokuta 0-25 tisíc, ne blokově).

Reklama

Výběr článků

Načítám