Hlavní obsah

Historik: Te Deum je u inaugurace šťastná volba

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Historik Jaroslav Šebek v rozhovoru pro Právo považuje za šťastné rozhodnutí zakončit inauguraci prezidenta Petra Pavla v katedrále svatého Víta duchovním obřadem Te Deum v ekumenickém podání.

Foto: Petr Horník, Právo

Inaugurace bude zakončena v katedrále sv. Víta, kde zazní i Te Deum.

Článek

Co říkáte na to, že generál Pavel, celoživotní voják, nechce vojenskou přehlídku?

Zřejmě chce ukázat, že bude vykonávat prezidentský úřad civilně, i když je generál ve výslužbě. Máme tu příklad generála a prezidenta Ludvíka Svobody, který při inauguraci v roce 1968 během pražského jara při vojenské přehlídce ten prvek silně uplatnil. Myslím si, že je dobře, že není vojenská přehlídka, ale že proběhne společenské setkání pro více lidí, než se vejde do Vladislavského sálu.

Masaryk usilovalo to, aby inaugurační obřady byly co nejstřídmější, proto se zakazoval i alkohol

Prezidentská inaugurace bude završena v katedrále sv. Víta. Nepůjde ale o klasickou mši, ale o požehnání duchovních a koncert vážné hudby, při které zazní i Te Deum. Jak to vnímáte?

Já to vítám, protože jsem toho názoru, že v duchovní rovině není Petr Pavel prezidentem jen katolíků, ale všech, kteří se hlásí k nějaké náboženské víře. Tento ekumenický přístup k Te Deum mi přijde velmi šťastný.

Odpovídá to i tomu, že sám prezident Pavel se k nějaké víře nehlásí.

Miloš Zeman skončil. Česko je půl dne bez prezidenta

Domácí

A to nevadí, že je ateista, a chce církevní obřad?

Právě díky tomu, jak je to Te Deum ekumenicky pojaté, že to nebude vyjádření přízně prezidenta Pavla konkrétní církvi, že neproběhne katolická mše, ani žádná jiná, tak je to v pořádku.

Během obřadu bude žehnáno osobě prezidenta jako hlavě státu. Podle mého je to snaha dát prezidentskému úřadu určitou vizi, nadčasový a duchovní přesah. Protože úkolem prezidenta není jen dělat ekonomickou diplomacii, řešit ekonomické problémy a politický provoz, ale měl by přispívat k formulování vizí a impulzů, kam by měla směřovat společenská diskuse.

V minulosti panovníka korunoval biskup, říkalo se tomu spojení trůnu a oltáře. Zůstává tedy ve čtvrtečním obřadu něco z toho prapůvodního spojení?

Vzhledem k tomu, že tam nejsou jen zástupci křesťanských církví, ale i představitelé židovské obce, tak to určitě není klasický obřad požehnání, které stvrzovalo spojitost trůnu a oltáře. Ale dostává to nový obsah: dát prezidentskému republikánskému úřadu nadčasovou, duchovní a nadkonfesní dimenzi.

Je potřeba připomenout prezidenta Havla – když 29. prosince 1989 nechal sloužit Te Deum, tak v tom byl hodně výraz úcty ke kardinálu Tomáškovi, kterého považoval za velmi důležitého muže revoluce, a určitě si nepřipomínal nějaké feudální principy z doby monarchie.

Ale touha po tom, aby prezidentský úřad byl posvěcen i duchovní autoritou, tu stále je. Známé je, že i první komunistický prezident Klement Gottwald po tom toužil a nechal si sloužit Te Deum od arcibiskupa Josefa Berana. Čím si to vysvětlujete?

To bylo teprve druhé Te Deum, které se sloužilo pro prezidenta. První bylo slouženo za ne úplně šťastných okolností v roce 1938 po mnichovské dohodě pro prezidenta Háchu.

Na inauguraci radši dřív, kvůli frontám

Domácí

Gottwald k tomu přistoupil vyloženě pragmaticky. Sám byl ateista, ale chtěl ukázat, že je prezidentem i pro katolíky, kterých bylo stále velké množství, ale nebyla v tom žádná víra nebo to, že by chtěl mít svůj úřad pověřený shora. Je potřeba říci, že oba dva dostali vyčiněno, Beran od věřících a Gottwald od svých soudruhů.

A co první prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk nebo Edvard Beneš, ti po církevních obřadech netoužili?

Masaryk a částečně i Beneš byli proti okázalosti. V době první republiky byla v živé paměti pompéznost církevních, monarchistických obřadů a s tím se Masaryk neztotožňoval, a proto se nikdy osobně bohoslužby Te Deum neúčastnil.

Usiloval o to, aby inaugurační obřady byly co nejstřídmější, a proto se tam dokonce zakazoval alkohol. V Rudolfinu se například podával čaj, protože Masaryk měl velmi záporný vztah k alkoholu. Ale při své poslední inauguraci v roce 1934 se přiklonil k myšlence, aby inaugurace proběhla na Pražském hradě ve Vladislavském sále. A od té doby všechny inaugurace probíhají tam, včetně těch komunistických.

A předtím?

První inaugurace proběhla 21. prosince 1918 ve Sněmovní 4, kde dnes sídlí Sněmovna. V té době tam ale bylo skladiště brambor a muselo se tam pořádně uklidit, aby to byl aspoň trochu důstojný prostor. Další dvě inaugurace proběhly v Rudolfinu, kde tehdy sídlilo Národní shromáždění.

A proč ji Masaryk nechal přemístit na Hrad?

Protože se změnil celý scénář inaugurace a její součástí se stala i vojenská přehlídka.

ZÁZNAM: Inaugurace Petra Pavla

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám