Článek
V samotném Brně vyjelo po třetí hodině ranní do ulic všech 21 posypových vozidel. „S ohledem na velmi nízké teploty pohybující se kolem - 15 stupňů je ale účinnost chemických prostředků velmi nízká, i na ošetřených vozovkách může docházet k namrzání, a proto i zde hrozí nebezpečí smyku,“ nezbylo než konstatovat Leoši Chasákovi z Brněnských komunikací.
Do ranní špičky tak museli řidiči vjíždět velice opatrně. „Přestože posyp klasickou solí je v těchto mrazech téměř bez účinku, jsou všechny trasy posypány s tím, že jakmile nastane alespoň mírné oteplení na cca -7 stupňů a trochu se zvýší provoz na komunikacích, bude odstranění sněhu z komunikací velmi usnadněno a urychleno," uvedl Chasák.
"Pro zásah v těchto mrazech je používána solanka s chloridem vápenatým, která účinkuje i při nižších teplotách. Této bylo do současné chvíle spotřebováno cca 55 000 litrů, a to především na kopcovité terény,“ dodal Chasák.
Řidiči museli být velmi opatrní
Se sněhem se musí řidiči potýkat i na ostatních místech kraje. Zejména silnice nižších tříd ve výše položených oblastech Vyškovska a Blanenska jsou sjízdné jen s velkou opatrností, vítr na nich místy tvoří i sněhové jazyky.
Stačila slabá vrstva sněhu, která se po uježdění změnila v náledí a nepomohlo ani solení. na zrádnost vozovky doplatil například řidič škodovky, který sklouzl až do hlubokého příkopu na silnici mezi obcemi Želešice a Hajany na Brněnsku.
Dálnice D1 i D2 jsou mokré, ale sjízdné bez větších omezení. Sněhové přeháňky a vítr v kombinaci s mrazivým počasím od rána komplikují sjízdnost na všech silnicích v kraji Vysočina.