Hlavní obsah

Dopravní peklo ve Vysokém Mýtě skončí v prosinci

3:05
3:05

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Vysoké Mýto

Přesně za 95 dnů se poprvé projedou motoristé po úseku dálnice D35 mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem. Pouhých šest kilometrů dálnice vytvoří obchvat Vysokého Mýta. Odlehčí jak řidičům, tak obyvatelům, kteří roky trpí nadměrnou dopravou. V sobotu si toužebně očekávaný obchvat mohli osobně prohlédnout a projít se po něm pěšky nebo si ho projet na kole či kolečkových bruslích.

Lidé si prohlédli část dálnice D35, budoucí obchvat Vysokého MýtaVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

Úsek by měl být zprovozněn 16. prosince. „Tento termín znamená zkrácení stavby o pět měsíců. Úsek považujeme za klíčový. Vysoké Mýto, stejně jako nedaleká Litomyšl, je dnes obrovským dopravním špuntem. Během špičky je téměř neprůjezdné,“ uvedl Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

V současné době je dálnice D35 postavena od Hradce Králové až k obci Ostrov. Za ní je nutné sjet na silnici první třídy číslo 17 a u Zámrsku vjet na původní I/35. Po ní se dále pokračuje přes Vysoké Mýto na Litomyšl. Od prosince dálková osobní i nákladní doprava uhne na nové kruhové křižovatce těsně před Mýtem na nově dobudovaný úsek D35 a za Mýtem, kde již stojí u Džbánova mimoúrovňová křižovatka, se opět vrátí I/35.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

I když pršelo, na obchvat Vysokého Mýta stále přicházeli noví a noví lidé.

„Ano, bude to taková kličkovaná, ale hlavní je, že tranzitní doprava nebude projíždět přes město. To bude pro město velký krok k bezpečnosti,“ míní Marek Plic, vedoucí dálničního oddělení Městec. V předstihu, než bude na dálnici jezdit v rámci pracovních povinností, přijel se spolu s kolegou seznámit s novým úsekem osobně. Navzdory dešti ho projeli na kole.

Stavět se začalo v listopadu 2023. A přestože je dálnice po celém úseku prakticky hotová, potřebují stavbaři ještě nějaký čas na dodělávky.

„Na stavbě probíhá pokládka konstrukčních vrstev vozovky, montáž protihlukových stěn, betonáž monolitických odvodňovacích žlabů. Na mostních objektech se dokončuje hydroizolace, provádějí se úpravy pod mosty,“ doplnila Petra Drkulová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Den otevřených dveří se konal v sobotu od 10 do 16 hodin.

Staví se rychleji, než byl plán

„Je potřeba si říct, že takto neucelená bude dálnice okolo Vysokého Mýta poměrně krátkou dobu. Už v příštím roce plánujeme zprovoznit další úseky. Nejprve v průběhu léta od Ostrova pod tunel Homole, na konci roku se již otevře tunel i úsek za ním,“ věří Radek Mátl. Navíc, jak připomněl, zprovozněn by měl koncem roku i navazující úsek od Džbánova na Litomyšl, byť oficiální termín dokončení je únor 2027.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Mimoúrovňová křižovatka u Džbánova.

Zbývající část D35 z Litomyšle směrem na Moravu se bude budovat jako projekt PPP.

„Za ŘSD jsou obě části, tedy Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice, připraveny. Máme vydaná stavební povolení, vykoupené pozemky. Aktuálně se dokončuje archeologický průzkum. Jsme připraveni úsek kompletně předat koncesionáři,“ pokračovat Mátl.

Souběžně na ministerstvu dopravy pokračuje výběr koncesionáře. „Do konce roku by měly být osloveny čtyři přihlášené firmy a vyzvány k podání nabídek. To by mělo proběhnout někdy v průběhu prvního kvartálu 2026. Následně bude vítěz schvalován vládou a potvrzen Poslaneckou sněmovnou,“ dodal Mátl.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Okolo Vysokého Mýta se začne jezdit po dálnici letos v prosinci.

Výběr článků

Načítám