Hlavní obsah

Do Prahy přiletěla válečná stíhačka Hawker Hurricane

Praha
Aktualizováno

Hawker Hurricane nikdy nezískal takovou popularitu jako Supermarine Spitfire. Ale byla to nejpočetnější stíhačka, co se týče nasazení do Bitvy o Británii, kde jich bojovalo 1715, a výraznou měrou tehdy přispěla k porážce Luftwaffe. Významný stroj však v českých sbírkách dosud chyběl, což se změnilo až nyní, kdy jeden získalo Letiště Točná, kam přiletěl v pondělí večer.

Živě: Do Prahy přiletí válečný Hawker Hurricane Video: Novinky

 
Článek

V kokpitech hurricanů bojovali českoslovenští piloti včetně es Josefa Františka a Karla Kuttelwaschera.

Přihrbený hurricane s relativně tlustým profilem křídla neměl eleganci spitfiru, i když ho poháněl stejný motor Rolls Royce Merlin, byl pomalejší, ale velmi stabilní, a díky trubkové konstrukci snesl v boji velká poškození, jež se dala snadno opravit.

Zatímco spitfire měl samonosnou konstrukci trupu, hurricane trubkovou, potaženou z větší části plátnem.

Letoun Hawker Hurricane přistává v Praze

Němečtí stíhači létající na Messerschmittech Bf-109 ho podceňovali, nepovažovali ho za skutečnou stíhačku, i oni se však mnohdy stali obětmi robustního stroje, který první let absolvoval v listopadu 1935. Účinný byl proti bombardérům, ale stal se i postrachem německých dálkových dvoumotorových stíhaček Bf-110.

Hurricany mělo 7. září 1940 ve výzbroji 32 britských perutí, zatímco výkonnější spitfiry jen 19. A většinu z 1593 sestřelů, dosažených během bitvy o Británii, si připsali piloti hurricanů, 40,5 jich připadlo na konto pilotů 310. československé perutě.

Sedmnáct nepřátel sestřelil čtvrtý nejúspěšnější pilot bitvy, Josef František, který bojoval v řadách polské 303. perutě, jež se stala se 126 sestřely vůbec nejúspěšnější squadronou v bitvě.

Foto: Novinky

Letoun Hawker Hurricane přistává v Praze

Nejúspěšnějším československým pilotem však byl Karel Kuttelwascher, který na hurricanu sestřelil 18 nepřátelských letadel.

Létal na modernější verzi Hurricane IIc se čtyřmi dvacetimilimetrovými kanony. Působil v britské 1. peruti, která se věnovala od jara 1942 velmi nebezpečným akcím Night Intruder.

Její příslušníci na hurricanech, vybavených přídavnými nádržemi, létali v noci nad okupovanou Evropu a nad německými letišti čekali, až se budou vracet bombardéry z náletů na Anglii, na které při přistávání útočili.

Jeho první obětí se při tomto typu akcí stal 1. dubna 1942 Junkers Ju- 88. To už měl na kontě tři sestřely Messerschmittů Bf-109 z dubna, května a června 1941. V noci z 4. na 5. května 1942 během několika minut sestřelil tři bombardéry Heinkel He-111. V průběhu tří měsíců sestřelil jako Night Intruder 15 letadel Luftwaffe.

Foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Stíhač Karel Kuttelwascher

A právě v kamufláži Kuttelwascherova stroje s kódovým označením JX E a sériovým číslem BE150 je Hurricane, které získalo letiště Točná.

Foto: ČTK

Stíhač Karel Kuttelwascher (vpravo) s ministrem Jane Masarykem za války v Británii

Nejznámějším Kuttelwascherovým hurricanem je stroj se sériovým číslem BE581 a kódovými písmeny JX E, přezdívaný Night Reaper, který byl používán k akcím Night Intruder.

U něj však není zcela jasné, jak vypadal. Existují snímky, kde létá v kamufláži s nátěrem tmavě zelené a oceánské šedé na horních plochách, jenomže ty jsou z doby, kdy už Kut, jak se pilotovi přezdívalo, u perutě nepůsobil.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMERNTÁŘE: Letoun Hawker Hurricane na archivních záběrech z roku 1941Video: Reuters

Při nočních akcích byl zřejmě celý matně černý, ovšem k dispozici je jen jedna malá fotografie.

Kuttelwascher a další českoslovenští piloti u 1. perutě, Josef Dygrýn, Václav Kopecký, Bedřich Krátkoruký a Otto Pavlů, však létali i na jiném hurricanu s kódovým označením JX E, jímž byl stroj se sériovým číslem BE150.

Ten byl dodán v roce 1941 a peruť ho používala při denních akcích, takže byl v kamufláži tmavě zelené a oceánské šedé se světle šedými spodními plochami.

Pestrý život však měl i získaný kus, vyrobený jako Hurricane IV, který získalo Letiště Točná z Belgie. Stroj se sériovým číslem KZ 191 nebo KZ 321 byl vyroben v továrně v Langley nebo v Kingstonu mezi lety 1941 až 1942.

Zařazen byl k 6. peruti, která působila v Palestině, ale během války se také účastnila operací v severní Africe a s Hurricany IV létala z Itálie, přičemž detašované oddíly působily i na Korsice nebo Řecku a na ostrově Vis.

Foto: Novinky

Letoun Hawker Hurricane přistál v Praze

Vrak stroje bez motoru byl objeven v roce 1983 na šrotišti v Jaffě, získal ho Doug Arnold, kterému se podařilo sehnat i dva páry křídel z indického Dehradúnu, což umožnilo rekonstrukci.

O tu se pokusil Stephen Grey z duxfordské Fighter Collection, který letadlo koupil v roce 1991. Stroj nakonec přenechal firmě Hawker Restoration Ltd. z Mildenu v Suffolku, kde byl stroj restaurován v letech 2001 až 2003 do podoby kanónové verze s kanóny Hispano.

Foto: Novinky

Letoun Hawker Hurricane přistál v Praze

V roce 2003 absolvoval první let a stal se součástí kolekce Flying Legends. V roce 2006 ho koupil Michael Potter z Vintage Wings of Canada.

V březnu 2018 byl prodán do Belgie, kde poprvé vzlétl v listopadu téhož roku. Je jedním z patnácti letuschopných hurricanů, jediným létajícím verze IV. Svůj domov po rekonstrukci a zkušebním letu nyní našel na letišti Točná.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám