Hlavní obsah

„Díky, Jano.“ Anonymní billboard chválící Černochovou a armádu zaplatil bývalý voják

3:39
3:39

Poslechněte si tento článek

Za původně anonymní kampaní na podporu ministryně obrany Jany Černochové (ODS) stojí podnikatel a podle svých slov bývalý profesionální voják Petr Hrazdil. Devatenáct billboardů zaplatil ze svého a nespolupracoval při tom s žádnou politickou stranou ani s ministerstvem obrany (MO).

Foto: Novinky

Billboard s Janou Černochovou

Článek

„Máme nejlepší armádu od roku 1989. Díky, Jano,“ stojí na billboardu, který zadal podnikatel Petr Hrazdil. Napříč republikou jich v srpnu nechal instalovat 19 a všechny zaplatil ze svých peněz.

„Objednal jsem to já sám osobně jako Petr Hrazdil. Sloužím několik desítek let v uniformě, teď už jako aktivní záloha, a přijde mi, že to je první ministryně, která o obraně něco ví,“ vysvětlil Novinkám. Zároveň zkritizoval předchozí šéfy resortu.

Hrazdil vedle kariéry v armádě vlastní firmu Inprokom, která se zabývá odhlučněním a staví protihlukové panely. V minulosti realizovala zakázky pro Ředitelství silnic a dálnic, to ale bylo podle Hrazdila v době, kdy firmu vedla jeho matka. Další zakázky od státních úřadů nemá.

My nic, zní z ministerstva i Spolu

Koalice Spolu i ministerstvo obrany odmítly, že by s kampaní měly něco společného. „Ministerstvo obrany se v žádném případě na realizaci obdobných billboardů nepodílí a přirozeně tak nemá informace o jeho zadavatelích,“ napsal Novinkám mluvčí obrany David Šíma.

„Nejde o iniciativu koalice Spolu ani žádné z koaličních stran, proto na nich není uveden zadavatel ani zpracovatel z naší strany,“ uvedl mluvčí ODS Jakub Skyva.

Potvrdili tak Hrazdilova slova, že záměr s politiky ani stranami nekonzultoval. Na návrhu a sloganu prý ale spolupracoval s několika kolegy z armády.

„Je to podpora Janě jako člověku. Když to udělám v říjnu, to už asi ministryní nebude. Tak jsem chtěl na konci funkčního období říct ,dobrá práce‘,“ přiblížil Hrazdil s tím, že peníze na kampaň získal z dědictví.

Jméno se objevilo se zpožděním

S autorstvím se ale podnikatel nejprve nechlubil. Novinky už dříve upozornily na billboard v Plzni, na kterém nebyl uvedený zadavatel. Redakce následně kontaktovala pronajímatele plochy eBig Media, který vyzval autora, aby povinné údaje doplnil. Později se na plzeňském billboardu skutečně objevil nápis „Zadavatel/Zpracovatel: Bc. Petr Hrazdil“.

Foto: Novinky

Označení zadavatele a zpracovatele se objevilo až se zpožděním

Vzhledem k tomu, že billboardy mají politický obsah a byly vyvěšené těsně před volbami, musí se řídit pravidly pro předvolební kampaně. Na jejich dodržování dohlíží Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH). V kampani se totiž může angažovat kdokoliv, a to i bez vědomí stran, které podporuje, nebo naopak kritizuje.

Tyto tzv. třetí osoby se musí u ÚDHPSH registrovat a mají zároveň povinnost označovat na propagačních materiálech zadavatele a zpracovatele. Vše nejpozději ve chvíli registrace kandidátek, tedy 49 dní před volbami, což letos bylo 15. srpna. Evidovat musí i výdaje, které nesmí přesáhnout 1,8 milionu korun.

Hrazdil se na seznam třetích osob zapsal 4. srpna, údaje na volebním účtu ale ještě v úterý 2. září chyběly. „Bavil jsem se s naším právníkem, který mi řekl o úřadu, který to kontroluje. Billboardy byly sice vyvěšené dřív, ale v době, kdy se blížilo 49 dní lhůty, jsme vše splnili,“ řekl k prodlení v označení reklamy.

Neoznačená kampaň namířená proti politikům ANO, SPD a Stačilo! se objevila i na Jesenicku. Billboardy si objednala skupina lidí, kterým přišla kampaň vládních stran málo ostrá. Stejně jako Hrazdil se organizátoři registrovali u ÚDHPSH a označení doplnili až zpětně.

Výběr článků

Načítám