Článek
„Děláte to dobře, moje děti!“ zní Putinova slova na billboardu, který se objevil na náměstí v Jeseníku. Vyobrazený je na něm vedle ruského prezidenta také předseda a místopředseda ANO Andrej Babiš a Karel Havlíček či předseda SPD Tomio Okamura a lídryně Stačilo! Kateřina Konečná.

Další billboard se objevil v jiné části Jeseníku
Kdo billboard objednal a zaplatil, není na první pohled zřejmé. Pouze je na něm částečně odlepený papír označující jako zadavatele „p. Macháčka“ a s neúplným telefonním číslem.
Jak Novinky zjistily, celkem čtyři billboardy si objednala skupina asi deseti příznivců vládní koalice. V jejich čele stojí Vladislav Jankes, řadový člen KDU-ČSL. „Billboardy platím ze svého. Je to moje osobní aktivita a mých přátel,“ řekl.
„Nechci, aby vnoučatům podělali budoucnost“
Vše prý vzniklo bez vědomí stran, které chtějí podpořit. „Kampaň, kterou dělaly vládní strany, se nám zdála nemastná a neslaná. Zato kampaň, kterou dělaly ANO a SPD, byla vždy útočná a agresivní,“ vysvětluje Jankes.
Anketa
Informace o zadavateli Václavu Macháčkovi aktivisté dolepovali až zpětně na žádost provozovatele plochy Josefa Pecka, který stojí za firmou AX PRO. „Grafiku zadává objednatel. Co tam má být, tam neměli, tak se to muselo dolepovat,“ uvedl pro Novinky Peck.
Macháček Novinkám vysvětloval, že skupina chce, aby v Česku pokračovala demokracie. „Chceme, aby se něco změnilo a trochu bojujeme proti těm, kteří jsou pro Rusko,“ popsal. „Mám tři děti a tři vnoučata a nenechám, aby jim někdo podělal budoucnost,“ doplnil Jankes. Jeden z billboardů někdo částečně strhl.
Říká se že kopnutá husa se vždycky ozve! Evidentně někdo někomu stoupl na palec. Toto musí ale bolet!😁😅😂
Posted by Vladislav Jankes on Sunday, August 10, 2025
Mluvčí SPD Lenka Čejková reklamu odsoudila. „Jde o naprostý nesmysl, je to pouze antikampaň proti opozici,“ napsala Novinkám.
Podle mluvčího ANO Martina Vodičky nesou vládní strany odpovědnost za „nenávistnou rétoriku“, kterou nyní přebírají jejich příznivci. „Před volbami v roce 2021 takové billboardy vylepovala sama koalice Spolu, pokračovali obdobnou kampaní před evropskými volbami, kdy našim politikům malovali na tváře ruské vlajky,“ komentoval.
Problémy hrozí až od pátku
Kampaň bez označení autora se objevila i v Plzni. „Máme nejlepší armádu od roku 1989. Díky, Jano,“ píše se na billboardu s Černochovou.

Billboard s Janou Černochovou (ODS) se objevil v Plzni
Plochu pronajímá společnost eBig Media. Prvotně prý vizuál vyhodnotila „spíše jako propagační materiál Armády ČR, nikoliv jako politickou reklamu“. „Nyní však v motivu prvky politické komunikace spatřujeme, zadavatel bude proto neprodleně kontaktován a požádán o doplnění zákonem požadovaného označení,“ napsala Novinkám mluvčí společnosti Pavlína Stránská.
I podporovatelé musí dodržovat pravidla
Podle mluvčího ODS Jakuba Skyvy ani v jednom případě nejde o iniciativu žádné ze stran koalice Spolu. „Proto na nich není uveden zadavatel ani zpracovatel z naší strany. Domníváme se, že jde o soukromou aktivitu a vyjádření názoru ve veřejném prostoru,“ sdělil. Ubezpečoval, že u vlastní kampaně strany pravidla dodržují.
Na dodržování pravidel předvolební kampaně dohlíží Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. „Zákon vyžaduje, aby bylo zřejmé, kdo za agitací stojí,“ vysvětlil Jan Outlý, který má kontrolu aktuální kampaně na starosti.
Podporu mohou vyjadřovat i třetí osoby, tedy ne strany. Ale i na ně se vztahují pravidla. Ode dne oficiální registrace kandidátek, který nastane v pátek, musí být třetí osoba registrovaná a na materiálech označený zadavatel a zpracovatel.
„Buď dotyčný jedná po dohodě s nějakou stranou, potom ho strana vykáže jako sponzora, nebo jedná na vlastní pěst a potom se má registrovat jako třetí osoba,“ uvedl Outlý. Za nedodržení hrozí sankce. Úřad podle něj řeší „nižší desítky“ podobných případů.