Hlavní obsah

D35 se staví už 50 let. A nestojí ani polovina, upozornil NKÚ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud se podaří splnit aktuálně stanovené termíny realizace a dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí bude v roce 2030 dokončena, přesáhne doba její výstavby 50 let. Komunikace o délce 210 kilometrů se buduje od 70. let minulého století, a jak zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), zpožďování realizace stavbu zásadně prodražuje. Ministerstvo tvrdí, že se snaží výstavbu urychlit.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Dálnice (ilustrační foto)

Článek

NKÚ se sice zaměřil zejména na přípravu 14 úseků a období let 2017 až 2023, ale na výstavbu komunikace, která má převzít část dopravy z dlouhodobě přetížené dálnice D1, se podíval i ze širšího pohledu, který ukazuje neschopnost institucí stavbu realizovat.

V této souvislosti kontroloři připomněli, že v roce 2001 se vláda usnesla na tom, že výstavba všech úseků tehdy ještě rychlostí komunikace D35 bude zahájena nejpozději do roku 2010.

„Dvaadvacet let od tohoto vládního usnesení ještě nebyla zahájena výstavba 11 z celkem 21 úseků dálnice,“ konstatoval NKÚ. Zprovozněno bylo zatím 90 kilometrů dálnice, zatímco 108 kilometrů zůstávalo letos v květnu ve stadiu přípravy. První úsek byl zprovozněn v roce 1978.

Na staveništi dálnice u Olomouce našli 20 hrobů ze tří období

Věda a školy

Tristní stav tempa přípravy a realizace klíčové dopravní tepny kontroloři dokladovali na skutečnosti, že u 14 kontrolovaných úseků byla průměrná doba přípravy počítaná od vydání souhlasného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) do získání stavebního povolení v průměru 12 let.

Ale kupříkladu 3,3 kilometru dlouhý úsek Křelov–Slavonín se připravoval 27 let, neboť ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obtížně získávalo pozemky pro stavbu.

„Příčinou dlouhé doby trvání územních řízení bylo většinou to, že ŘSD předložilo stavebnímu úřadu neúplné podklady,“ uvedl NKÚ s tím, že o zdržení se zasloužilo rovněž podávání námitek a odvolání účastníků řízení.

Podle ministerstva dopravy by mohla být dálnice hotova již v roce 2029.

Zpožďování výstavby se negativně projevuje zvýšenou nehodovostí, negativními dopady na životní prostředí a rovněž prodražováním stavby. Úsek Opatovice nad Labem a Opatovec měl být nejprve dokončen v roce 2021 za cenu 31,1 miliardy korun. Následně se termín posunul do roku 2023 s cenou 31,2 miliardy korun, aby došlo k dalšímu posunu termínu na rok 2027 s cenou 38,7 miliardy korun. „V reálné hodnotě financí se započítáním inflace ta stavba prodražená není,“ tvrdí k nárůstu ceny mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou 210 kilometrů druhou nejdelší dálnici v ČR. Jeden z chybějících úseků se začal stavět minulý týden.

Začala stavba dalšího úseku D 35, prvního na Královéhradecku

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám