Hlavní obsah

Chodce bez reflexních prvků už policisté pokutují

Právo, Jakub Bartosz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Zatím to většinou skončilo jen poučením a darovanou reflexní páskou, když policisté načapali chodce mimo obec na neosvětlené silnici, aniž by byl vidět. Povinnost použít svítivé prvky platí od února a dosud shovívavá policie přistoupila s nástupem podzimu k pokutám.

Foto: Milan Malíček, Právo

Reflexní prvky zlepšují viditelnost chodce.

Článek

Z ankety deníku Právo mezi jednotlivými kraji vyplývá, že finanční trest za chybějící pásku zasáhl peněženky už stovek lidí.

Za přestupek ohledně viditelnosti hrozí na místě pokuta až 2000 Kč, ve správním řízení až 2500 korun. Policisté rozdávají bločky převážně v řádu stokorun.

Kromě listopadové celorepublikové policejní akce jsou také lokální kontroly v jednotlivých krajích. Například v Jihočeském padly podle mluvčího policie Jiřího Matznera již desítky pokut, většinou do pětistovky.

Policisté jsou neviditelným chodcům v patách zejména brzy ráno a v podvečer. Povinnost nosit reflexní prvky se ale týká i denních hodin, a to když je nepříznivé počasí, například při sněžení a za šera.

Policisté rozdávají i kšiltovky

„Hlídky sice zaznamenaly ­určité zlepšení v plnění této povinnosti, stále se však najde dost těch, kteří riziko podceňují,“ sdělil mluvčí jihomoravské policie Pavel Šváb, který hovoří rovněž o desítkách pokutovaných.

Na Ústecku minulý týden zkontrolovali téměř 200 lidí, reflexní prvky nemělo 111 z nich. Vybavenost lidí se ale podle mluvčí ústecké policie Veroniky Hyšplerové díky preventivním akcím lepší.

V Moravskoslezském kraji zesílila policie hlídky kvůli chodcům už od poloviny října. „Evidovali jsme 533 přestupků chodců, nejvíce na území Ostravy, a to celkem 416,“ sdělila mluvčí krajské policie Lenka Sikorová. Další bezpečnostní akce se podle ní chystá ještě tento týden. „Policisté budou rozdávat nové reflexní prvky, jako jsou kšiltovky s pruhem, obojky pro psy, svítilničky a přívěšky,“ dodala.

Kvalitní prvek poznáme podle toho, že na něm výrobce deklaruje plnění normy, ať už EN 13356, EN 471, nebo nově EN 20471. To nám zaručuje, že bude mít odpovídající odrazivost.
šéf BESIP Martin Farář

Podle dopravního experta Romana Budského z neziskové společnosti Tým silniční bezpečnosti se neoznačení lidé vystavují kromě ohrožení vlastního života také riziku, že budou muset platit za nehodu, kterou svou neviditelností způsobí, nebo náklady na léčbu zraněných. V takových případech pak rozhoduje soud.

V říjnu zahynulo 18 chodců, většinou právě kvůli tomu, že nebyli na vozovce dobře vidět. Zákon o provozu na silnicích ukládá chodcům povinnost mít alespoň jeden reflexní prvek, odborníci ale doporučují dva a více.

Budský radí umístit svítivé pásky nad kotníkem a zápěstím. „Končetiny jsou části těla, které se pohybují, takže páska pak nejen svítí. Řidič zaznamená chodce v takovém případě z třikrát větší vzdálenosti,“ řekl Právu.

Evropská norma a žlutá barva

Ceny pásek se pohybují v řádu desítek korun a spotřebitelské testy ukázaly, že jsou mezi nimi značné rozdíly, co se týče efektu.

Základem je podle šéfa BESIP Martina Faráře označení výrobku na jeho zadní straně podle evropské normy. „Kvalitní prvek poznáme podle toho, že na něm výrobce deklaruje plnění normy, ať už EN 13356, EN 471, nebo nově EN 20471. To nám zaručuje, že bude mít odpovídající odrazivost,“ sdělil Právu.

Foto: Michael Polák, Právo

Chodci musdí mít za snížené viditelnosti na sobě reflexní prvky.

Odborníci dále doporučují žlutou barvu se zeleným nádechem, případně jasně zelenou, oranžovou nebo modrou. Vhodná je také bílá a stříbrná, tyto barvy ale mohou někdy splývat s čárami na vozovce.

Řidič zaznamená zářícího chodce podle zkoumání BESIP již z dvousetmetrové vzdálenosti, čímž výrazně stoupá šance na případný úhybný manévr. Bez reflexního prvku je na tom pochopitelně nejhůře člověk v tmavém oblečení, například v modré barvě je vidět jen na 18 metrů, což je vzdálenost, při níž řidič stačí člověka pouze zaznamenat.

Reklama

Výběr článků

Načítám