Hlavní obsah

Češi si na Štědrý den opět posílali více přání na sociálních sítích, telefonátů i SMS zpráv ubylo

Popularita vánočních přání ve formě SMS zpráv a osobnějších telefonátů v České republice dál klesá ve prospěch sociálních sítí. U největších operátorů se o letošních Vánocích přenos dat zvýšil téměř o třetinu, přestože mnoho lidí vyřizovalo vánoční přání už v pondělí a úterý před Štědrým dnem. Volali i do zahraničí.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

Češi pro vánoční přání čím dál častěji volí sociální sítě nebo datové služby a aplikace, jako jsou WhatsApp, Viber či Teams, které nabízejí pestřejší formy spojení s blízkými.

Podle společnosti Vodafone byla hlavní cestou pro přání i sdílení svátečních zážitků rychlá data sítě 5G. Datový provoz na Štědrý den u ní meziročně ve špičce stoupl o 28 procent. Lidé byli nejaktivnější kolem 21. hodiny. 

Množství SMS odeslaných z mobilního telefonu se snížilo o 16 procent, ve špičce o 17 procent. Objem telefonátů ve špičce klesl o 4 procenta, počet celkových spojených hovorů o 5 procent. Telefonáty do oblastí mimo Česko směřovaly na prvním místě na Ukrajinu, na druhém na Slovensko a třetí nejvyšší počet volání byl do Německa. V první desítce dále figurují Polsko, Rakousko, Francie, Rumunsko, Itálie, Bulharsko a uzavírá ji Velká Británie.

Vánoční statistiky volání a esemesek každoročně ovlivňuje i to, na který den v týdnu Štědrý den připadne. Letos to byla středa, řada lidí si v pondělí a úterý vybírala dovolenou, a tak se část svátečních přání a hovorů rozprostřela do tří dnů.

Datový provoz i přes to na Štědrý den meziročně stoupl rovněž u společnosti T-Mobile, konkrétně o 27,5 procenta. Největší vytížení zaznamenala mezi 21:30 a 22:30. Hlasový provoz se snížil o 2,4 procenta na 13,996 milionu hovorů. Nejvíce telefonátů zaznamenala dopoledne od 10:15 do 11:15 hodin.

„Celkem se na letošní Vánoce odeslalo jen z mobilních zařízení přes 4 miliony 600 tisíc SMS, což je meziroční pokles o 22,75 procenta. Počet poslaných MMS se snížil o 13,5 procenta na 192 tisíce,“ informovala ředitelka komunikace firmy T-Mobile Patricie Šedivá.

Že počet SMS odeslaných na Štědrý den dlouhodobě klesá a v současnosti tvoří jen zlomek dřívějšího objemu, potvrdil i finanční manažer virtuálního operátora Tesco Mobile Michal Matějičný. Za posledních pět let eviduje u zákazníků pokles v objemu odeslaných zpráv o více než 60 procent.

Třetí největší operátor v tuzemsku, společnost O2, data o volání a SMS na Štědrý den nezveřejnil. Nabídl geolokační analýzu údajů ze své sítě v obchodních centrech napříč Českou republikou. Podle ní se i přes zkrácenou otevírací dobu na Štědrý den vydaly na poslední chvíli nakupovat dárky tisíce lidí. A zajímavé je, že 56 procent z nich byli muži.

Výběr článků

Načítám