Hlavní obsah

Čekání na tragédii? Desítky mostů po celém Česku jsou na spadnutí

V Česku je 3329 mostů ve špatném až havarijním stavu. To je téměř pětina z celkového počtu zhruba 18 tisíc mostů, které v republice stojí. V nejhorším stavu na sedmistupňové škále je jich 62, sdělilo Právu Ředitelství silnic a dálnic ČR. Někde je ale problém určit vlastníka.

Foto: Foto PRÁVO – Milan Vojtek

V Břeclavi čeká na opravu most na silnici I/55 z Přerova k rakouské hranici. Jde o jedinou spojnici centra a Poštorné.

Článek

ŘSD spravuje mosty na dálnicích a silnicích I. třídy, zatímco stav dalších mostů hlídají kraje a města. ŘSD má ale od nich data.

Mosty se v ČR průběžně rekonstruují, přesto jich na opravu čeká podobný počet jako před lety. Těch v nejhorším stavu ale ubylo, před čtyřmi lety jich bylo okolo stovky.

Největších mostů ve správě ŘSD je pět tisíc. Z nich aktuálně není v havarijním stavu žádný, nicméně 128 je ve velmi špatném stavu. „Každý rok se opraví zhruba 70 mostů,“ řekl Právu mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Visutý most v Dolní Moravě se umístil mezi nejlepšími světovými destinacemi

Cestování

Zatímco opravy zejména velkých mostů se aktuálně mohou prodražit kvůli skokovému zdražení oceli a dalších materiálů, u těch menších vznikají i kuriózní situace, kdy se hledá jejich majitel a věc musí řešit soudy.

Na Karlovarsku jsou nad silnicí na Prahu u obce Stružná dva mosty v havarijním stavu, které hrozí zřícením, neví se ale, kdo by je měl opravit. V katastru je jako vlastník uvedeno ŘSD, vlastnictví ale popírá.

Soud řeší, zda je vlastníkem mostů u polní cesty pozemkový úřad. Obec Stružná před časem u jednoho z mostů vysypala hromady štěrku, aby se na něj nejezdilo.

„Soudní rozhodnutí zatím nepadlo. Nechali jsme na mostech provést mimořádnou mostní prohlídku, abychom zjistili, zda jsou bezpečné pro provoz. Na jejím základě náš odbor dopravy nařídil pravděpodobnému vlastníku, pozemkovému úřadu, provést značení na mostech a jeden most uzavřít. Na most blíže k Praze je zakázán vjezd vozidlům nad 10 tun, druhý most je zcela uzavřen a je na něj vjezd zakázán,“ sdělil Právu mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.

I Festivalový most ve Varech

„Připravujeme také rekonstrukci historického Chebského mostu přes Ohři, podle výsledku prohlídek musí být nejpozději v roce 2024 zavřen,“ dodal. Upozornil také, že bourání čeká i Festivalový most k hotelu Pupp.

Stavba mostu omezí přes víkend dopravu na D11

Ekonomika

Podobný případ s nejasným majitelem mostu se aktuálně řeší i v Jihomoravském kraji u nadjezdu nad dálnicí D2. Původně se jednalo o účelovou komunikaci, která byla ve vlastnictví zemědělského podniku. Ten ovšem zanikl a žádné nástupnictví s odpovědností vůči nadjezdu již nikomu nevzniklo.

V Jihomoravském kraji v Břeclavi řadu let čeká na opravu most na silnici I/55 z Přerova k rakouské hranici. Jde současně o jedinou spojnici centra a Poštorné. Plán ŘSD předpokládal už na rok 2016 úplné odstranění mostní konstrukce v havarijním stavu a její nahrazení novou. Pak ale začala série odkladů, mimo jiné i z důvodu havarijního stavu mostu na silnici I/52 u Pasohlávek na Brněnsku. Termín zahájení stavby ŘSD ani starosta Břeclavi Svatopluk Pěček (ANO) dosud neznají.

Přes Berounku

V Plzeňském kraji je v asi nejkritičtějším stavu vysoký most přes Berounku v Liblíně na Rokycansku.

„V havarijním stavu ve smyslu zákona není žádný z našich mostů, ale ten v Liblíně je už na hraně, navíc jde o poměrně významný most,“ řekl Právu Martin Vít, technický ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.

Začala rekonstrukce Barrandovského mostu

Domácí

„Mostovka se odtrhla od nosných prvků, konstrukci jsme museli opatřit podpěrami,“ upozornil. Už loni tady omezili dopravu, nákladní vozy musejí přes most v Dolanech, což znamená třeba při cestě z Kralovic do Rokycan patnáctikilometrovou zajížďku. Ani v tomto případě není jasné, kdy se podaří dát památkově chráněnou stavbu do pořádku, podle Víta nejdříve za dva roky.

Reklama

Výběr článků

Načítám