Hlavní obsah

Bez ruských dopravců se česká armáda neobejde. Je to riziko, připouští

Právo, Oldřich Danda

Rusko-ukrajinský konflikt začíná ukazovat, v jaké schizofrenní situaci je již delší dobu NATO a s ním i česká armáda. Ta stejně jako většina aliančních zemí (vyjma USA) musí za ruskými a ukrajinskými dopravci, pokud chce poslat své vojáky a techniku na vzdálenější místa letecky.

Foto: Pavel Karban, Právo

Obří stroje AN-124 Ruslan si pronajímá řada evropských států.

Článek

Evropské země totiž mají žalostný nedostatek velkých dopravních letadel a až na výjimky si pronajímají obří stroje AN-124 Ruslan nebo menší Il-76 od ruské firmy Volga-Dněpr či od ukrajinské firmy Antonov Design Bureau.

Vedení české armády je tedy odkázáno skoro výlučně na ruské a ukrajinské dopravce. Musí podstupovat riziko, které v nynější krizi ještě zesílilo.

Foto: ti, Právo

„ČR si je samozřejmě vědoma bezpečnostních rizik, která však jsou podstoupena vzhledem k světovému monopolnímu postavení těchto komerčních operátorů v nákladní letecké přepravě,“ řekla Právu mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Jeden z těchto dopravců se tak dostal např. k seznamu jmen i techniky utajované speciální jednotky z Prostějova, když odlétala ruslanem do Afghánistánu.

Leteckou dopravu česká armáda objednává sice přes alianční agenturu v projektu SALIS, ale ta nemá vlastní obří letouny a pronajímá si je od výše zmíněných ruských a ukrajinských firem.

Zbavit se závislosti

Poslanec ČSSD a člen branného výboru Sněmovny Antonín Seďa soudí, že armády NATO by se měly co nejdříve v letecké dopravě od ruských a ukrajinských firem oprostit.

„Je to sice dohoda s komerčními subjekty, ale riziko tam je. Co když se ten konflikt dostane tak daleko, že jedna i druhá strana na sebe vyhlásí embargo?“ řekl Právu Seďa.

Dodal, že česká armáda – nejlépe s ostatními zeměmi – by si měla pořídit vlastní větší dopravní letadla. Jak už Právo uvedlo, ministerstvo obrany uvažuje o pořízení středních transportních letounů. Podle náměstka pro vyzbrojování Bohuslava Dvořáka armáda by chtěla dva stroje – buď dva kusy C-130 Hercules, nebo dva kusy KC-390, které se chystá na trh vypustit brazilská firma Embraer. Takový letoun vyjde na miliardu korun.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Letoun CASA 295M na letišti Ostrava Mošnov

Velké dopravní letouny – C-17 Globemaster a C-5 Galaxy – vlastní Spojené státy (cena převyšuje tři miliardy korun). Pronájem letounů USA je ale mnohonásobně dražší než od ruské a ukrajinské firmy. Několik C-17 má Británie.

Ostatní evropské země již delší dobu čekají, až Airbus začne dodávat letoun A-400M, který by měl nahradit dosluhující Hercules C-130.

Za sedm miliard

Česká armáda si leteckou přepravu objednává, hlavně když chce do misí dostat těžkou techniku. Pro přepravu vojáků používá buď airbusy A-319, nebo letouny CASA C-295.

Obrana už chystá výběrové řízení na přepravce, který by dokázal během příštích sedmi let dopravit české vojáky do misí NATO a případně i EU kdekoli po světě.

S vítězem chce obrana sepsat rámcovou smlouvu až na sedm miliard korun. Tuto částku by armáda ale zaplatila pouze v případě, že by musela do misí poslat všechny plánované vojáky. Tedy tisíce mužů a žen.

„Nasazení Armády ČR do operací sil rychlé reakce NATO není možné dopředu předjímat. Poskytnutí služeb strategické přepravy podle rámcové smlouvy se může nebo nemusí uskutečnit nebo se může uskutečnit jen částečně,“ řekl Právu mluvčí obrany Jan Pejšek. Tato zakázka počítá s leteckou, námořní i pozemní dopravou.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám