Hlavní obsah

Armádní L-159 se ve Španělsku srazila se supem

Novinky, jas

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jeden z bitevníků L-159, s nimiž čeští piloti cvičili ve Španělsku, se ve středu za letu střetl se supem. I přes poškození letounu se pilotovi podařilo bezpečně přistát. Armáda podobné poškození letounu nepamatuje.

Foto: Marek Maxim Švancara, 21. základna taktického letectva Čáslav, ČTK

Poškozené křídlo L-159

Článek

„Srážka, které pilot nemohl nijak zabránit, nastala ve chvíli, kdy po ukončení střeleb prováděl bezpečnostní kontrolu systémů,“ popsal nehodu velitel čáslavské jednotky na aliančním cvičení Trident Juncture 2015 Denis Dúbravčík.

Srážka způsobila nemalé škody na křídle stroje, nicméně letoun byl i nadále ovladatelný. Pilot se přesto před přistáním musel rozhodnout, zda se pokusí dosednout nebo se katapultuje a dojde tak ke zničení letounu.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Otřes letounu při nárazu byl dost silný a zcela nečekaný. Poškození po střetu bylo značné, nemělo však naštěstí vliv na ovládání letounu, a proto jsem se rozhodl pokračovat v letu. Nejtěžší rozhodnutí přišlo před přistáním, kdy se chování takto poškozeného stroje může rychle změnit. Připravený k okamžité katapultáži jsem se nakonec rozhodl přistát. A podařilo se to,“ popsal své rozhodnutí pilot, jehož jméno armáda neuvedla.

Foto: Marek Maxim Švancara, 21. základna taktického letectva Čáslav, ČTK

L-159 se při aliančním cvičení ve Španělsku srazila se supem.

O vážnosti situace vypovídá fakt, že pokud by bylo křídlo takto poškozeno o metr blíže k trupu, letadlo by patrně nebylo schopné dalšího letu.

„Lze tedy hovořit o velkém štěstí, těžko jinak popsat nepředvídatelnou srážku s cizím objektem dané velikosti v rychlosti okolo 600 kilometrů za hodinu, kterou nelze ovlivnit,“ dodal k incidentu hlavní inženýr kapitán Jan Š. Letoun bude dopraven zpět do ČR po silnici.

Sup má běžně rozpětí kolem tří metrů a váží až 10 kilogramů.

Reklama

Výběr článků

Načítám