Článek
Na otázky veřejnosti ohledně létání odpovídal v červnu na svém youtubovém kanálu s názvem Captain Steeeve pilot a letecký analytik Steve Schreiber. Jeho odpovědi zveřejnil server Daily Mail.
Jednou z nejzajímavějších otázek pořadu Zeptejte se kapitána bylo, zda je Schreiber v roli pilota nervóznější při vzletu, nebo při přistání?
Schreiber, který je pověstný svým vtipem a nonšalancí, svých 640 tisíc odběratelů nezklamal: „Jsem kapitán Steve, nejsem nervózní.“
Poté ale přeladil na techničtější notu otázky a uvedl, že pokud by pilot měl být z některé ze dvou klíčových situací nervóznější, bude to vzlet. A hned také doplnil proč. „Letadlo je v tu chvíli nejtěžší, jak může být, a zároveň nejpomalejší. Jakmile se odlepí od země, bude zrychlovat, začne spotřebovávat palivo, získá energii,“ vysvětlil pilot.
Letecký režim má důvod
Sledující s přezdívkou Lexie se „kapitána Steva“ zeptala zase na to, zda je opravdu nutné zapínat na mobilních zařízeních během cesty letecký mód a co může způsobit, když to pasažér neudělá.
Pilot tazatelku pochválil za dobrou otázku a uvedl, že lidé by vskutku měli zapínat letecký režim. Hlavně před vzletem a před přistáním. V době, kdy chytré telefony teprve začínaly, byly podle něj provedeny testy, které prokázaly, že v některých situacích může signál z nich ovlivnit funkčnost systémů v kabině. A dodal, že pasažéři opravdu chtějí, aby systémy, zejména ty navigační, fungovaly správně.
„Nad výškou 10 tisíc stop? Obloha je velká a letadlo malé, nic moc se nestane. Ale pod hladinou 10 tisíc stop, když se připravuji přistát na letištní dráhu, chci, aby všechny sítě fungovaly na 100 procent. Jste ve velkém kovovém dopravním prostředku s dalšími zhruba 200 lidmi. Řekněme, že každý má aspoň jedno takové zařízení, někteří mají dvě až tři nebo i čtyři. Může jich vysílat několik set najednou. Dejte je do letového modu, deset až patnáct minut, než letadlo bezpečně dosedne, bez nich přežijete,“ vřele doporučil pilot.
Samotného kapitána pak pobavila otázka, jestli ví, k čemu jsou všechna tlačítka v pilotní kabině a zda alespoň jednou každé zmáčknul? „To je skvělá otázka. Vím, k čemu slouží zhruba 90 procent tlačítek, a myslím, že každé jsem alespoň jednou použil,“ odpověděl se smíchem pilot a dodal, že jsou samozřejmě trénováni k ovládání veškerého zařízení v kabině, ale ve skutečném provozu jsou tlačítka, která jsou používána často, a pak ta, která se využívají méně.
Dalším z řady dotazů bylo, zda kapitán nechává děti nahlédnout do kokpitu, na což pilot odpověděl, že rozhodně ano. Pokaždé, když letadlo stojí u odletové brány, jsou jeho dveře otevřené a rád nechá děti vyfotit se v kokpitu na sedadle s jeho čepicí. Myslí si, že je skvělé, že to děti můžou zažít. A co sám ví, většina pilotů s tím nebude mít žádný problém.