Článek
Létání s powerbankou se v posledních letech stalo zcela běžným. Obzvláště oblíbené jsou přenosné nabíječky u turistů, kteří před sebou mají dlouhou cestu, míří do exotičtějších destinací nebo plánují trávit dovolenou v odlehlých oblastech.
Přestože se sice primárně jedná o „záchranné“ vybavení, které může být velmi užitečné, v důsledku stále narůstajícího množství bezpečnostních incidentů způsobených selháním přenosných nabíječek je s jejich převozem spojeno i neopomenutelné bezpečnostní riziko.
„Powerbanky využívají především lithium-iontové nebo lithium-polymerové baterie a slouží jako přenosné zdroje energie určené k nabíjení zařízení na cestách. Pokud je baterie přebita, poškozena nebo vystavena extrémním podmínkám, může dojít k jevu známému jako tepelný únik,“ uvedly aerolinky Emirates v oficiálním vyjádření a následně vysvětlily nebezpečné důsledky.
„Tepelný únik je samovolně se zrychlující proces, při kterém produkce tepla v bateriovém článku převýší jeho schopnost teplo odvádět. To vede k rychlému a nekontrolovatelnému nárůstu teploty, který může mít nebezpečné následky, jako jsou požár, exploze nebo uvolnění toxických plynů. A to v uzavřené kabině letadla představuje značné riziko. Zatímco většina moderních telefonů má zabudovanou ochranu proti přebití, levnější nebo starší powerbanky takovou pojistku nemají – a právě ty představují největší hrozbu.“
Proto se aerolinky na palubě všech svých letadel rozhodly zavést následující restrikce. Cestující si na palubu může vzít jen jednu powerbanku o maximální kapacitě 100 Wh a kapacita na ní musí být viditelně deklarována.
Powerbanky nesmí být během letu používány ani nabíjeny pomocí palubního napájecího systému. Zařízení musí být uloženo v kapse sedadla nebo v tašce pod sedačkou, nesmí do horní přihrádky nad hlavu cestujících a už vůbec ne do odbaveného zavazadla, aby mohl palubní personál v případě problému okamžitě zasáhnout.
Restrikcí ohledně powerbank přibývá
V současnosti jsou restrikce ohledně přepravy a užívání powerbank na palubách letadel čím dál častější především u prémiových dopravců. Na jaře podle CNN plošně zakázaly používání powerbank během letů, jejich nabíjení z palubní sítě a skladování v přihrádkách nad hlavou veškeré aerolinky Jižní Koreje v čele s Korean Air. Podobně jejich přepravu a užívání ošetřily i Eva Air, Singapore Airlines a Hong Kong Airlines.
Cestující Emirates se ale nemusejí obávat, že by v případě vybitého telefonu nebo notebooku po dobu letu byli odkázáni čistě na zabudovaný palubní systém zábavy. Letadla Emirates disponují integrovanými USB porty a napájecími zásuvkami u sedadel, kde mohou pasažéři svou techniku s výjimkou powerbank dobíjet během letu.
Přímý let z Prahy do Dubaje a zpět provozují Emirates aktuálně jednou denně, v odpoledních hodinách se letí do metropole Spojených arabských emirátů a v ranních hodinách do Prahy. Z Dubaje mohou Češi s Emirates cestovat do více než stovky světových destinací.