Článek
Cestující uvedl, že pasažéři si museli sluchátka vyndat z obou uší, nejen z jednoho. „Vyndal jsem si sluchátko z ucha, přesto mě doslova ignoroval, zatímco obsloužil celou moji uličku. Přijde mi divné dělat kvůli něčemu takovému povyk,“ napsal cestující na Reddit.
Případ na internetu rezonoval a rozpoutal debatu o tom, zda je projev slušnosti si sluchátka z uší vyndat. Bývalý člen personálu aerolinek Emirates Jay Roberts, který provozuje oblíbený profil Fly Guy’s Cabin Crew Lounge, pro Independent uvedl, že posádka považuje za velmi otravné, pokud má cestující sluchátka ve chvíli, kdy je obsluhován.
K záležitosti se vyjádřili i odborníci na etiketu. Podle Diane Gottsmanové jsou pravidla jasná. „Když mluvíte s jinou osobou, tak si sluchátka vyndáte, abyste druhému věnovali plnou pozornost,“ řekla. „Dané osobě tím ukazujete respekt, ať už jde o letušku nebo někoho, kdo sedí naproti vám v restauraci. Když s někým konverzujete, sluchátka by měla jít z uší,“ dodala.
Zároveň však podle odbornice z The Protocol School of Texas existují výjimky. „Pokud jste v letadle a letuška k vám dorazí s nápojovým vozíkem a nabídne vám vodu, je absolutně v pořádku vyndat si kvůli zodpovězení otázky jen jedno sluchátko, protože jde o krátkou interakci, která zabere tři sekundy,“ zkonstatovala.
Moderátor podcastu o etiketě Were You Raised By Wolves? Nick Leighton ovšem uvedl, že jedno vyndané sluchátko může vysílat vůči posádce špatný signál.
„Ne vždy tím dáte najevo, že letuškám a stevardům věnujete pozornost, obzvláště, pokud jste nezastavili to, co právě posloucháte nebo na co se díváte,“ míní.
Anketa
Pokud člověk o nápoje či svačinku nestojí, sluchátka si sundávat nemusí vůbec. Je však slušné navázat s personálem oční kontakt a jednoduchým gestem mu dát vědět, že nemáte zájem, tvrdí Gottsmanová.
Vymohl si kompenzaci
Společnost Delta Air Lines za přijatelné zřejmě považuje, pokud si cestující sundá alespoň jedno sluchátko. Cestující, který na ignorujícího stevarda upozornil, podal následně oficiální stížnost a obdržel prý kompenzaci v podobě 3000 leteckých mil (necelých 5000 kilometrů).
„Nemůžeme potvrdit, co se píše v příspěvku, ale naši stevardi a letušky se zavazují k tomu nabízet bezpečné, příjemné a respektující služby všem klientům,“ doplnily aerolinky.