Článek
O podvodných praktikách na pařížské gastro scéně, především v tamějších kavárnách a bistrech, informoval v úterý server Independent s odkazem na největší pařížský deník Le Parisien. Podvody s vínem zkoumal v rámci vlastního vyšetřování, kdy poslal someliéry vydávající se za turisty ochutnávat víno do pařížských podniků.
Některé z nich totiž podle deníku podvádějí především turisty tím, že místo objednané dražší sklenice vína přinesou levnější. Místo objednaného chablis za 9 eur (224 korun) dostali odborníci přestrojení za turisty nejlevnější sauvignon z celého menu za 5 eur (125 korun).
V dalším zjištěném případě dostala expertka na víno Marina Giubertiová místo zaplaceného sancerre za 7,5 eura (187 korun) sauvignon za 5,6 eura (140 korun). Poté, co si u číšníka stěžovala, dostala další sklenici, ale opět s jiným vínem, než si objednala.
„Je to politováníhodné pro zákazníka, pro image apelace vína, pro vinaře i pro majitele restaurací, kteří odvádějí dobrou práci,“ řekla Giubertiová.
Nekalé praktiky s vínem deníku potvrdil i personál francouzských bister, kaváren a barů. Číšnice Sarah s třicetiletou praxí uvedla: „Asi bych slila zbylé víno do jedné lahve na šťastnou hodinku nebo vyměnila bardolino za chianty, které je mnohem levnější a chutná úplně jinak.“
Praktice místní říkají „přesazení“ a spočívá zkrátka v tom, že víno, které si zákazník objednal, je vyměněno za obsah levnější lahve.
Podvod jen na turisty
Bývalý zaměstnanec typického francouzského bistra Tristan uvedl, že dostal od majitele vynadáno, když nejdražší lahev jeho podniku zmizela příliš rychle, a jen jednou poznal host, který byl someliér, rozdíl. Takto podváděni a okrádáni byli podle něj všichni zákazníci vyjma Francouzů.
„Když jsem viděl na terasu přicházet americké turisty, věděl jsem, že budou napáleni,“ uvedl Tristan.
Podle zapojených someliérů mohou zákazníci ze zákona trvat na tom, aby bylo víno naléváno před jejich zraky z lahve s dobře viditelnou etiketou.
Prezident vinařského sdružení v Paříži a vinař Jérôme Bauer k situaci sdělil: „Podvádění zákazníků se vymstí nám vinařům, protože zákazník, který si objedná víno z Côtes du Rhône a dostane víno z Bordeaux, bude pravděpodobně zklamaný a odmítne jej v budoucnu.“