Hlavní obsah

Lodě bez problémů, cyklisté objížďkou. U Sudoměřic roste plavební komora Baťova kanálu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stavbaři a turisté se letos musí podělit o přístav Skalica na dolním konci Baťova kanálu. Na českém břehu přístavu bariéra z ocelových štětů odděluje od kanálu staveniště nové plavební komory. Další sezoně plaveb na vodní cestě ale nic nebrání.

Pohled na plavební komoru v Sudoměřicích/Rohatci, Baťův kanál Video: Milan Vojtek, Novinky

 
Článek

Nové zdymadlo po dokončení prodlouží cestu lodí z Baťova kanálu až do přístavu u jezu v Hodoníně. První lodě novinku využijí v roce 2026. Prodloužení plaveb až dosud bránila absence plavební komory a úprava pár stovek metrů koryta potoka Radějovka. To vše mění projekt Ředitelství vodních cest ČR v hodnotě bezmála 340 milionů korun.

Pro plavby z kanálu do Hodonína je nutností zařízení, kterým se lodě dostanou o 2,7 metru níže, a přeměna mělkého koryta potoka ve vodní cestu. „Úpravou 800 metrů potoka se napojíme na tok Moravy a bude možná plavba do sedm kilometrů vzdáleného Hodonína,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

Staví komoru i stavidlo současně

Z kanálu ještě vloni odtékala voda přes stavidlo skalického přístavu. Projekt počítal s jeho rekonstrukcí, dvě výhradně manuálně ovládaná pole stavidla nahradí nová, s elektrickým pohonem a automatikou, udržující stálou hladinu v kanálu.

„Původní plán výstavby předpokládal, že se nejprve postaví nové stavidlo, přičemž po dobu stavby Radějovka poteče místem komory budoucího zdymadla. Nakonec jsme navrhli jiné řešení, které nám umožňuje současnou stavbu komory i stavidla,“ uvedl Lubomír Mik ze společnosti Metrostav DIZ.

Foto: Ředitelství vodních cest ČR

Vizualizace plavební komory Sudoměřice/Rohatec

Firma má na starosti právě stavbu necelých devětatřicet metrů dlouhé a 5,3 metru široké plavební komory. Návrh regulovat hladinu a dočasně nahradit stavidlo přepadem z ocelových štětů zjednodušil situaci a umožnil současně budovat komoru i stavidlo.

„Počítáme, že na sklonku léta budeme mít dokončeny železobetonové konstrukce a pustíme se do instalace stavidla a vrat plavebních komor,“ dodal Mik. První vrata chtějí instalovat v srpnu, dolní, kde projekt počítá kvůli ochraně před povodněmi s dvojící vrat, usadí v říjnu.

Kvůli lodím mění mosty

„V rámci stavby musíme současně vybudovat nové mosty nad Radějovkou. Jsou úzké a s malou výškou, takže lodě by pod nimi nepropluly. Aby byl zachován stálý přístup k zemědělským pozemkům, děláme je postupně. Teprve až bude hotový první, strhneme vzdálenější most,“ připomněl Bukovský.

Foto: Milan Vojtek

Staveniště nového mostu nad chystaným úsekem kanálu

Mosty současně poslouží i cykloturistům putujícím kolem vodní cesty. Právě cykloturisté se letos budou muset vypořádat se stavbou na pravém břehu vodní cesty, staveniště brání v cestě po břehu kanálu. Kromě stávajících dvou objízdných tras nechalo Ředitelství vodních cest ČR vyznačit třetí možnou objížďku.

Pracuje jako kuchařka na jachtách boháčů. K prázdninám to má daleko, tvrdí

Cestování

Výběr článků

Načítám