Hlavní obsah

Karlovarský kraj ozdobí cyklostezka vedoucí přes památkově chráněné viadukty

2:58
2:58

Poslechněte si tento článek

Mezi Loktem nad Ohří a Horním Slavkovem na Sokolovsku vznikne výjimečná cyklostezka. Povede po několika kamenných viaduktech, které jsou zařazeny mezi technické památky. Procházet bude rovněž čtyřmi tunely. Povede totiž po trase někdejší železniční tratě. V současné době jsou těžkou technikou odstraňovány koleje a pražce.

Foto: Jan Scharschmid

Kamenné viadukty na trati jsou technickou památkou.

Článek

„V úseku Loket předměstí – Horní Slavkov se pracuje na snesení železničního svršku, odtěžení štěrkového lože, instalaci zábradlí na mostech a zárubních zdech, urovnání pláně a podobně,“ uvedla pro Novinky vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová.

„Hotovo by mělo být do konce června,“ pokračovala. „Následně předpokládáme zpřístupnění trasy pro veřejnost,“ dodala s tím, že trasu bude možné následně využívat pro pěší a horskou cyklistiku.

Foto: Jan Scharschmidt

Likvidace kolejiště na trati

„Na místě se zachovají některé prvky, které připomenou železniční minulost tohoto místa, například nástupiště na zastávkách, staničníky, atrapy návěstidel a podobně,“ prozradila mluvčí SŽ.

„Po dokončení této části úprav odstartuje příprava na zřízení oficiální cyklostezky,“ konstatovala Eberl Friebová.

„V případě příprav na zřízení oficiální cyklostezky předpokládáme úzkou koordinaci s dotčenými municipalitami a krajem. Přesná podoba spolupráce bude ještě předmětem jednání,“ doplnila.

„Angažovat se v tom nebudeme, ale víme o tom, protože nás samozřejmě správa železnic ještě před zahájením prací zkontaktovala,“ uvedl starosta Horního Slavkova Alexandr Terek (nez.), podle kterého „se zastupitelstva kraje, Horního Slavkova i Lokte vyjádřila v tom smyslu, že s konzervací tratě tímto způsobem, tedy formou vybudování cyklostezky, nemají žádný zásadní problém“.

Foto: Jan Scharschmidt

Detail práce těžké techniky na trati

„Drážní úřad rozhodl o tom, že jim povolil konzervace tratě podle nové zákonné úpravy s podmínkou, že tam vybudují stezku, takže to mají přímo v závazných podmínkách,“ dodal Terek, podle něhož trať nadále zůstane v majetku státu.

„Kdyby chtěli znovu postavit na trať vlak, tak by stejně museli postavit nové koleje,“ popsal situaci starosta Horního Slavkova.

„Dávali jsme k tomu stanovisko, protože nám dávali návrh na přerušení provozu dráhy, tedy ne zrušení, s tím, že by vznikla stezka nebo cyklotrasa, a tak jsme to přivítali my i Horní Slavkov,“ potvrdil starosta Lokte Zdeněk Bednář (nez.).

„Kompletně to budou stavět oni,“ doplnil. „Snímají koleje, tak je to zřejmě z jejich strany rozhodnuté,“ dodal.

Foto: Jan Scharschmidt

Odstraněné koleje u železniční zastávky Loket předměstí

Loket vznik cyklostezky vítá. „Pro turisty i cyklisty to bude myslím zajímavé. A navíc vznikne bezpečný chodník pro obyvatele Údolí, kteří dosud musí chodit po okraji silnice. Proto jsme to přivítali,“ poukázal Bednář.

Trať mezi Novým Sedlem a Krásným Jezem, jejíž součástí je i část mezi Loktem a Horním Slavkovem, byla zprovozněna v roce 1901. Kvůli špatnému technickému stavu byla dočasně trať uzavřena pro provoz v roce 1997. Od té doby se ale nenašly finance na její rekonstrukci. Vlaky tak jezdily od roku 2006 jen z Nového Sedla do Lokte předměstí. Na druhé straně pak přes léto z Krásného Jezu do Ležnice.

Výběr článků

Načítám