Článek
Stavební práce se kvůli výrazným změnám v projektu protáhly. Zvýšila se také cena zakázky, která původně měla stát necelých 80 milionů korun bez daně. Vedení města nyní odhaduje, že nakonec zaplatí okolo 120 milionů včetně DPH. Větší část investice pokryje dotace.
„Jedná se o jednu z největších investic města za poslední roky. Protože jde o historickou památku, byla rekonstrukce velmi náročným procesem,“ uvedl primátor města Jiří Anděl (ANO) a připomněl, že Dlouhá jízda byla dlouhodobě v havarijním stavu a její technický stav se každým rokem zhoršoval. „Proto byla její rekonstrukce nezbytná,“ dodal primátor.

Unikátní Dlouhá jízda se po více než třech stoletích dočkala zásadní opravy.
Stavební práce se protáhly a prodražily
Investiční akce začala ve spolupráci s památkáři v roce 2023. Značně poškozený asfaltový povrch byl kompletně odstraněn a nahrazen tradiční žulovou dlažbou v okrovém odstínu, která lépe odpovídá původnímu charakteru cesty a zároveň je odolnější pro současný provoz. Původně měl být povrch z probarveného betonu, při stavebních pracích ale narazili dělníci na skalní masiv v různých hloubkách, který by použití betonu znemožnil.
„Pokud bychom se drželi původního plánu s betonem, bylo by nutné odstranit část skalního masivu, což by podle odborníků ohrozilo stabilitu zdí. Proto jsme se rozhodli pro žulové kostky, které nepotřebují tak hluboké podloží,“ vysvětlil změnu, ke které došlo loni v létě, náměstek primátora pro rozvoj města a IT Ondřej Smíšek (Náš Děčín).
S tímto rozhodnutím souhlasili i památkáři, kteří upozornili, že by odtěžení skalního masivu památku poničilo. Skála se pod komunikací nachází zhruba dvacet metrů od dolní brány. „Při přípravě projektové dokumentace byl sice proveden průzkum, ten ale masiv neodhalil. Jeho odtěžení by navíc bylo velmi technicky i finančně náročné,“ zdůraznil mluvčí města Luděk Stínil.

Jedná se o jednu z největších investic města za poslední roky.
Součástí obnovy Dlouhé jízdy byly také opravy pískovcových chodníků podél obvodových zdí a také osazené a zpřístupněné balkonky, které návštěvníkům umožní nový výhled do Dlouhé jízdy z Růžové zahrady.
Velká pozornost byla věnována i jednotlivým branám. Dolní, boční i horní brána prošly opravou, přičemž horní brána získala nová kovaná vrata, vytvořená podle historických předloh.

V zámeckém areálu si návštěvníci mohou prohlédnout výstavku o historii Dlouhé jízdy.
„Dlouhá jízda je jedním z nejvýraznějších symbolů našeho zámku a pro mnoho návštěvníků je prvním setkáním s unikátním zámeckým areálem,“ řekla novinářům ředitelka zámku Miroslava Poskočilová a připustila, že v době rekonstrukce zaznamenal zámek zhruba 15procentní pokles návštěvnosti. Turisté museli k památce chodit náhradní trasou. „Návštěvníci nás trochu složitěji hledali,“ připustila ředitelka.
Otevření Dlouhé jízdy podle ní znamená významný krok v celkové obnově celého areálu. Definitivní dokončení rekonstrukce Růžové zahrady, která patří k nejnavštěvovanějším částem zámku, je v plánu na jaře příštího roku. Hlavní práce by přitom v Růžové zahradě měly skončit již v listopadu.