Hlavní obsah

Covid změnil přístup klientů cestovek. Více se zajímají a požadují jistoty

Útlum cestovního ruchu během pandemie a jeho opětovný rozjezd změnily chování klientů cestovních kanceláří. Ti se nyní mnohem více zajímají o možnosti, jaké mají v případě, že se zájezd neuskuteční. Požadují jistoty a chtějí vědět například i to, zda má daná CK pojištění proti úpadku nebo jak případně přistupuje k vracení peněz. Novinkám to sdělili oslovení zástupci českých CK.

Foto: Profimedia.cz

Pandemie změnila přístup klientů cestovních kanceláří (ilustrační foto).

Článek

Podle tiskového mluvčího CK Fischer Jana Bezděka přistupují klienti k nákupu zájezdů úplně jinak než před pandemií. „To hlavní, co řeší, je jistota. Téměř všichni se ptají na pojištění proti úpadku, které dříve považovali za samozřejmost a v podstatě mu nevěnovali pozornost,“ konstatuje Bezděk. Doplňuje, že v tomto ohledu mohou být zákazníci v klidu. Stejně tak se nemusejí bát, že by přišli o své peníze.

„Klienti, kteří dnes kupují dovolenou na léto 2022, požadují záruku, že o své peníze nepřijdou. Garantujeme proto, že v případě jakýchkoli problémů budeme vracet už pouze peníze, žádné vouchery nebo poukázky,“ dodává Petr Kostka, obchodní ředitel CK Exim Tours, která společně s Fischerem patří pod společnost DER Touristik Group.

Obě CK navíc klientům umožňují, aby ještě 30 dní před odjezdem zrušili zájezd bez jakýchkoli sankcí. „Nemusí udávat žádný důvod, je to pouze na jejich rozhodnutí,“ vysvětluje Bezděk.

V Rakousku zdraží některé skipasy. Denní se nedostanou pod 60 eur

Cestování

Změny v přístupu klientů při nákupu zájezdů registrují také v CK Alexandria. Podle marketingového ředitele Petra Šatného mají o dovolené od cestovních kanceláří nyní zájem i ti lidé, kteří byli zvyklí jezdit na vlastní pěst.

„V současné situaci raději volí zájezd od renomované a kvalitní CK, jež poskytuje jistoty a záruky, které individuální cestovatel nikdy nezíská. Stejně tak servis na místě a pomoc v případě jakýchkoli problémů,“ uvedl Šatný. Zároveň potvrdil, že se zákazníci mnohem více zajímají o cestovní pojištění — o to, co obsahuje, jaké má krytí a podobně.

„Zákazníky také zajímá možnost případné změny destinace a zajímají se o to, zda jim CK v případě, že nebude možné z důvodu pandemie cestovat, vrátí peníze. Obojí u nás mají zákazníci jisté,“ ubezpečil Šatný.

Klienti velmi často využívají nabídky na poslední chvíli.
Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí CK Čedok

Tisková mluvčí CK Blue Style Ilona Topolová potvrzuje, že se očekávání klientů změnila, a to konkrétně v tom, jaké informace a služby by měla cestování kancelář poskytovat. „Vnímáme zvýšené požadavky na určitou jistotu. V případě uzavření destinace nabízíme klientům změnu zájezdu zdarma nebo vrácení peněz bez jakéhokoli poplatku.”

Na poslední chvíli i s předstihem

Zájem o cestování pandemie neutlumila. V letošním roce spíše naopak. Podle tiskové mluvčí CK Čedok Kateřiny Pavlíkové si lidé vynahrazují loňský rok. „Letošní letní sezonu leteckých zájezdů hodnotíme jako úspěšnou, jelikož dosáhla úrovně roku 2019,“ uvedla.

Podle Pavlíkové se ovšem změnila doba, kdy se zákazníci o finální koupi zájezdu rozhodují — to kvůli stále se měnícím pravidlům. „Velmi často tak využívají nabídky na poslední chvíli, kterou budeme mít i u zájezdů do exotiky,“ doplnila.

Mexiko se chystá na hlavní sezonu, Češi se tam dostanou rychleji

Cestování

Poznávací zájezdy byly letos podle Pavlíkové trochu upozaděny, jejich realizace byla omezena v návaznosti na situaci v daných destinacích. Rozhodujícími aspekty totiž byly třeba otevřené památky, kulturní objekty, zábavní parky a další atrakce.

Bezděk míní, že se klienti CK Fischer nebojí rezervovat si dovolenou ani dostatečně dopředu. Tomu podle něj napomohlo i vyřešení a rychlé vyplacení nevyužitých voucherů. „Od chvíle, kdy se v této oblasti podařilo vyčistit stůl, se prodeje zájezdů nejen na nejbližší období výrazně zvýšily,“ zhodnotil.

Topolová uvedla, že část klientů v tomto ohledu chování nijak dramaticky nezměnila, nakupují s velkým předstihem a rozhodují u nich především produkt a cena. „Část klientů je samozřejmě opatrnější a vyčkává s objednáním zájezdu, nikoli ale úplně na poslední chvíli.”

Zájem roste

Oslovení zástupci cestovních kanceláří se však jednohlasně shodují, že zákazníci cestovat chtějí, což se projevuje i na aktuálních číslech.

U CK Blue Style například zájem o zájezdy do exotiky stoupl v porovnání s předchozím rokem o 90 procent. Velkou poptávku registruje také Čedok, a to zejména u svojí letošní novinky, kterou jsou přímé lety například do Dominikánské republiky či na Maledivy.

CK Alexandria zahájila prodeje na příští léto teprve 11. října, zájem je prý od začátku překvapivě veliký. U CK Fischer jsou prodeje aktuálně srovnatelné se stejným obdobím roku 2019, což podle Bezděka indikuje, že sezona 2022 by mohla být velmi úspěšná.

Jedno z nejhezčích míst v Dominikáně? Ostrov Saona je jako z katalogu

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám