Hlavní obsah

Čeští šotouši budou slavit ve velkém. Kulaté jubileum připomene i unikátní kniha

2:18
2:18

Poslechněte si tento článek

Klub železničních cestovatelů (KŽC) slaví letos 40 let od svého vzniku. Významné jubileum připomene akce, která se v pátek 6. června uskuteční v Kamenickém Šenově. Proběhne na ní také křest knihy, která mapuje čtyři dekády fungování klubu i proměny železnice za posledních 20 let. KŽC o tom informuje v tiskové zprávě.

Foto: Klub železničních cestovatelů

Oslavy proběhnou již tento pátek v Kamenickém Šenově.

Článek

Současně s jubileem Klubu železničních cestovatelů se bude slavit také 20 let dopravce KŽC, který v Ústeckém a Libereckém kraji provozuje lokálku z České Kamenice do Kamenického Šenova. A právě tato dvě města budou v pátek dějištěm oslav. Křest knihy, která připomíná obě kulatá výročí, proběhne na muzejním nádraží v Kamenickém Šenově v čase obratu Kamenického motoráčku. Tím se zájemci mohou svézt.

Kamenický motoráček jinak jezdí v sezoně každý den, a to až do 5. října. Ráno v 7:38 vyjíždí z Děčína a celé léto pendluje mezi Kamenickým Šenovem, Českou Kamenicí a Benešovem nad Ploučnicí. Zpět do Děčína vyráží v podvečer v 17:15 z Kamenického Šenova.

Oslavy KŽC

  • Kde: Na Sklářské lokálce, nádraží Kamenický Šenov
  • Sraz: 12:22 odjezd motoráčku KŽC z vlakového nádraží v České Kamenici
  • Program oslav: od 12:35 do 13:15 na nádraží Kamenický Šenov (obrat soupravy)
  • Ukončení: 13:29 příjezd do České Kamenice

Impulzem byl rozhovor

Klub železničních cestovatelů vznikl před 40 lety víceméně náhodou. Když v časopisu Mladý svět vyšel rozhovor s tehdy 29letým projektantem Miroslavem Hrdličkou o jeho zálibě v cestování vlakem, vyvolalo povídání množství pozitivních ohlasů. Na článek reagovaly dopisem zhruba dvě desítky čtenářů, přičemž tento impulz dal nakonec vzniknout spolku, který sdružuje nadšence do železnic a vlaků, jimž se přezdívá šotouši.

Samotný klub byl v roce 1985 založen v Napajedlech, a to konkrétně 8. června, když se zde uskutečnil první sraz železničních nadšenců. Účastníci se nejprve vydali na exkurzi do místního depa v Hulíně a následně si projeli trať Otrokovice – Gottwaldov střed – Vizovice a zpět.

Už od svých prvopočátků spolu členové klubu soutěží v tom, kdo bude mít projeto co nejvíc železničních tratí; většina skalních členů za sebou měla začátkem milénia celou českou i slovenskou železniční síť. Sílila proto mezi nimi touha po projíždění neveřejných tratí, průmyslových vleček, spojek a podobně. Časem se takové jízdy zvláštních vlaků začaly pořádat nejen pro členy klubu, ale i pro veřejnost.

Související témata:

Výběr článků

Načítám