Článek
Opravu mostu na frekventované silnici třetí třídy, jenž se klene nad Starou řekou (rameno řeky Svratky – pozn. red.) si vyžádal jeho havarijní stav. V minulosti pod mostem, u kterého stávala mýtnice, vedlo hlavní koryto řeky.
Rekonstrukce stavby se třemi původními obloukovými pilíři nebyla vůbec jednoduchá. Začala v červnu loňského roku a dokončena byla před několika dny. Oprava, jejímž investorem byl Jihomoravský kraj, vyšla zhruba na 15 milionů korun.

Pohled na Pitrův most před zahájením rekonstrukce
Most bylo třeba rozšířit
„Aby mohl být Pitrův most zachován, a přitom jsme získali potřebnou šířku krajské silnice třetí třídy, byla odstraněna mostovka a na klenby byla osazena nová železobetonová deska, která se opírá do stávajících pilířů vyztužených mikropilotami. Sanována byla celá spodní stavba, včetně přespárování opěr, podpěr a ledolamů, které jsou rovněž součástí mostu,“ popsal Jindřich Hochman, ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje, která stavbu prováděla.

Most byl v provozu přes 260 let a na jeho stavu to bylo znát
Do rekonstrukce se zapojili i odborní řemeslníci, sanaci původních pískovcových pilířů prováděl kvalifikovaný restaurátor. „Podařilo se tím zachránit historický klenbový most, který je jediný na území našeho kraje. Udělali jsme vše proto, aby nemusel jít k zemi a jeho genius loci zůstal zachován i pro další generace,“ uvedl náměstek hejtmana jihomoravského kraje Jiří Crha (ODS).

Pohled z nové lávky pro pěší a cyklisty na opravený historický most
Součástí rekonstrukce byla i demolice souběžné ocelové lávky nad řekou, kterou nahradil předpjatý pás a železobetonový oblouk. „Koncepce lávky je volena tak, aby nová oblouková konstrukce vizuálně navazovala na historický klenbový most. Za touto realizací stálo město Rajhrad, přičemž náklady na lávku dosáhly částky necelých osm milionů,“ dodal starosta města Rajhrad František Ondráček (Bezp).
Sochy jsou k vidění v klášteře
Most ještě v sedmdesátých létech minulého století zdobilo pět soch světců a kamenný kříž. Sochy i kříž jsou nyní k vidění na přístupové cestě na nádvoří zhruba kilometr vzdáleného kláštera. Vytížený most výrazně zkracuje cestu nejen do hojně navštěvovaného kláštera benediktinů a tamního Památníku národního písemnictví, ale i do blízkých obcí. Stavba byla naposledy výrazněji upravovaná v 19. století. Původně měla dokonce sedm oblouků. Podle historických pramenů na stejném místě byl už dokonce v 11. století dřevěný most, a už tehdy u něj byla mýtnice.

