Hlavní obsah

Tvůrce městských vertikálních lesů navrhl elegantní železniční nádraží

Novinky, Jana Nesvadbová

Italský designér Stefano Boeri je ve světě i ve své domovině proslulý především jako autor mnoha po světě rostoucích vertikálních lesů, tedy výškových domů, z jejichž fasád vyrůstají desítky a stovky stromů, keřů a rostlin. Železniční společnost Ferrovie Appulo Lucane (FAL) se na něj ale obrátila s jinou prosbou - aby navrhl pro obyvatele italského města Matera novou podobu Centrálního nádraží (Matera Central).

Foto: Stefano Boeri Architects (8x)

V italské Mateře se změní vzhled centrálního nádraží.

Článek

Nádraží sice nese charakteristické tenké lineární rysy známé z autorových vertikálních lesů, kdo by ovšem čekal, že bude rovněž obrostlé vegetací, ten by se mýlil.

Matera Central je jedním ze tří nádraží, která ve městě jsou, a která vlastní společnost FAL. Jeho zvláštností je proměna, kterou prošlo v 70. letech minulého století. Do té doby po povrchu vedené vlakové tratě byly uschovány pod povrch země. Snížil se počet nástupišť i kolejišť v dané části města a na povrchu zůstala jen nádražní budova.

Foto: Stefano Boeri Architects

Nové zastřešení se stane hlavním orientačním bodem pro turisty i cestující.

Materou přitom prochází trať vedoucí z měst Bari a Altamura. Současný stav ovšem již nevyhovuje potřebám obyvatel, města, ani dopravy, a proto společnost přistoupila k rekonstrukci. Spíše než dopravní bude nově funkce nádraží především estetická.

Foto: Stefano Boeri Architects

Budova na povrchu země bude sloužit jako terminál s veškerými službami pro cestující.

Součástí projektu je nejenom proměna nádražní budovy, ale mj. i výměna vlastních kolejišť. Železniční společnost, stejně jako zástupci města, si od návrhu Boeriho a jeho spolupracovníků z ateliéru Stefano Boeri Architects slibují především to, že se stanice svým vzhledem přizpůsobí tváři okolního města - na jedné straně do něj hezky zapadne, na straně druhé se ale stane i snadno rozpoznatelným a snadno zapamatovatelným milníkem a orientačním bodem.

Součástí projektu je i proměna okolí stanice, kde přibude především zeleň, které bylo v okolí stanice dosud žalostně málo.

Foto: Stefano Boeri Architects

Podzemní a povrchovou část stanice propojí otvor o velikosti 440 čtverečních metrů. Ten přemostí dvojice lávek.

Foto: Stefano Boeri Architects

Vstup do budoucí nádražní budovy

Dle současných odhadů by měla právě započatá rekonstrukce nádraží skončit v květnu příštího roku. Zahrnuje přitom proměnu a přestavbu povrchové části nádraží o ploše 427 čtverečních metrů, 1956 čtverečních metrů podzemní části stanice + tunel a dalších 2180 čtverečních metrů přilehlých zón na povrchu v okolí nádraží. Celková plocha střech má činit 1510 čtverečních metrů.

Foto: Stefano Boeri Architects

Interiér povrchové části stanice

Foto: Stefano Boeri Architects

Podzemní část stanice s tunelem

První, čeho si turista či cestující na nové budově všimne, bude obdélníková střecha nesená tuctem sloupů, zakrývající nejenom povrchovou část nádraží, ale především 440 čtverečních metrů velký otvor propojující povrch s podzemním nástupištěm.

Podzemní tunel, který překračuje pouze dvojice černých lávek, díky novince v podobě otvoru získává spoustu denního světla. Zastřešení o rozměrech 44x33 metrů a vysoké 12 metrů vytvoří přirozený, chráněný prostor, který budou moci využívat turisté a cestující nejenom k čekání na svůj spoj, ale jako místo pro setkávání a schůzky obecně.

Právě tento prvek se dle očekávání architektů a železnice stane žádaným milníkem a snadno rozeznatelným bodem města.

Foto: Stefano Boeri Architects

Noční pohled na stanici

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám