Hlavní obsah

Stavba v prudkém svahu vypadá napůl jako staveniště a napůl jako dům sousedů

10. 1. 2014, 6:12
Novinky, nes

Zatímco některé domy člověka chytí za srdce hned, vnitřní myšlenku a zákonitosti jiných musí divák hledat déle, protože nejsou patrné na první pohled. Do druhé kategorie určitě patří dům Ishikiri, jenž stojí v japonské Ósace. Jeho autorem je architekt Jo Šimada z ateliéru Tato Architects.

Foto: Shinkenchiku-sha (11x)

Skutečný dům připomíná pouze nejvyšší část objektu. Ta je ovšem pouze střechou, pod níž se v přední a zadní části ukrývají dvě podkrovní místnosti.

Článek

Dům je v rezidenční čtvrti, která vznikala okolo roku 1930. Svažuje se směrem na západ, protože leží na úbočí hory Ikoma, jež jakoby přehlížela onu pestrobarevnou mozaiku zástavby Ósacké nížiny. Vedle starých domů tam lze objevit přestavěné i zcela nové budovy, které se od okolních buď vymykají, nebo se jim naopak snaží nějakým způsobem přiblížit.

Foto: Shinkenchiku-sha

Dům Ishikiri má hodně neobvyklý tvar.

Foto: Shinkenchiku-sha

Dům stojí v rezidenční čtvrti Ósaky.

Architekt Jo Šimada vysvětluje, že nebylo vůbec snadné přijít na to, jak dům v prudkém svahu postavit. Rozdíl mezi úrovní ulice a zadní částí parcely je totiž 3,5 metru. Bylo zřejmé, že ať navrhne jakoukoli stavbu, z ulice bude vždycky působit mnohem mohutnějším dojmem, než jaká ve skutečnosti bude. Při tvorbě návrhu nakonec postupoval krok za krokem a navrhoval po řadě jeden prostor po druhém.

Foto: Shinkenchiku-sha

Tvar střešní části imituje tvar střechy sousedního domu.

Foto: Shinkenchiku-sha

Vchodové dveře jsou ukryty za oplechovanou částí domu evokující staveniště.

Foto: IchikawaYasushi

Duhově zbarvené záclony rozjasňují interiér dětského pokoje.

Jako první vznikly betonové zdi s hrubou texturou povrchu, které měly napodobit staré zděné stěny domů v okolí. Teprve na ně autor posadil objekt připomínající svým tvarem klasický dům, jenž mírně napodobuje střechu sousední stavby. Když byla vnější podoba domu daná, začal architekt uvažovat o interiéru. Zvolil obdobný přístup, jako kdyby renovoval již existující prostory.

Foto: Shinkenchiku-sha

Obývací zónou domu je ve střední části domu.

Foto: Shinkenchiku-sha

Zatímco přístup do podstřešní komůrky v přední části domu vede po schodech z obývací zóny, do zadní podkrovní místnosti se vychází po žebříku v kuchyni.

Místnosti nezbytné pro denní chod rodiny jsou ukryty v zadní části domu, jež má velký přísun světla i díky mírně šikmé poloprůhledné střeše. Prostory mají dřevěná okna i dveře. Soukromí v bohatě prosklené koupelně zajišťují žaluzie.

Foto: Shinkenchiku-sha

Místnost nad kuchyní.

Foto: Shinkenchiku-sha

Místnost ve štítu nabízí výhled na Ósaku.

Na straně směřující do ulice architekt záměrně ponechal stěny z ocelového plechu, které v Japonsku (a nejen tam) často ohraničují staveniště. Dům díky nim záměrně vzbuzuje dojem stále probíhající stavby.

Foto: Shinkenchiku-sha

Do místnosti nad kuchyní se vystupuje po žebříku.

Foto: Shinkenchiku-sha

Kuchyně a koupelna jsou ukryty v zadní části domu.

Dětský pokoj se nachází nad oplechovaným prostorem. Rozveselujícím a projasňujícím prvkem jeho interiéru jsou duhově barevné záclony. Obytné prostory autor návrhu umístil do „meziprostoru“ mezi spodní, jakoby historizující část domu a mezi „nově postavený dům“ tvořící ve skutečnosti střechu domu se dvěma malými podkrovními místnostmi.

Reklama

Související články

Výběr článků