Hlavní obsah

Pražskému Karlovu náměstí se má podle architektů ulevit od dopravy

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letitý záměr Prahy 2 zlidštit Karlovo náměstí přeťaté dopravními tepnami především pro chodce se má do příštího podzimu začít realizovat. Radnice vybavená představami architektů z ideové soutěže se hodlá přes prázdniny s památkáři a dalšími úřady dohodnout, jak zadat soutěže na projekt úprav náměstí, řekl místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS).

Článek

Vůbec největší náměstí v Česku je od 90. let nemovitou kulturní památkou. „Pouštět se do projektu, se kterým by památkáři nesouhlasili, je samozřejmě nesmysl,“ uvedl Vondrášek. Radnice si přeje, aby se s úpravami náměstí, rozloženými třeba do etap, začalo už před pražskými volbami na podzim 2010.

Podle Vondráška nebude budoucí projektant svázán výsledkem ideové soutěže, jíž se loni na podzim zúčastnilo 22 architektonických návrhů. První cenu porota vedená architektem Petrem Malinským neudělila, druhou cenu získal projekt architektů Vladimíra a Kryštofa Štulcových a Jana Vrany. Pořadí potvrdila i anketa mezi lidmi, kteří se shodli, že by náměstí prospělo omezení dopravy, více zeleně, hřiště pro děti, vodní plochy. Totéž si přeje i radnice.

Hlavní je řešení dopravy

„Snad není pochyb o tom, že by samospráva Prahy 2 nechtěla řešit dopravu,“ řekla minulou středu ve veřejné diskusi o náměstí starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).

:.Skupina architektů Hana Stepkova, Giacinto Barbera, Marcella Moavero a Maria Luisa Scozzola dostali za návrh odměnu. Na obrázku Vertikální kavárna.

FOTO: Vizualizace MČ Praha 2

Dominantou nejvýše oceněného návrhu je zahloubení a dopravní přemostění náměstí mezi Ječnou a Resslovou, ne však už mezi Žitnou a Odborů. Snížený parter náměstí by se přímo napojil na vestibul metra.

Tvůrci podle V. Štulce vyšli z podoby náměstí coby dobytčího trhu při jeho vzniku za Karla IV., méně už z proměny prostoru na parkovou promenádu realizovanou v 19. století Františkem Thomayerem. Navrhli podzemní garáže pro asi 220 aut, nad nimiž by se na severní (horní) straně klenula pěší zóna, a přesunuli tramvajovou zastávku blíže ke Spálené ulici. „Náměstí jako v době Karla IV. dobíhá až k patě domů,“ přiblížil Štulc.

:.Třetí zvýšenou cenu získal návrh architektů Martina Klejny, Michala Šmolíka, Radka Zykana a Zuzany Kotlářové.

FOTO: Vizualizace MČ Praha 2

Podle Malinského pro návrh mluví také zprávy, podle nichž by se uprostřed Karlova náměstí mohly pod terénem nacházet základy gotické kaple Božího těla. Pokud by se budovalo přemostění, je naděje, že se její základy podaří odhalit. Mohly by tak posléze i zůstat a stát se další atrakcí vedle radnice, kostela sv. Ignáce z Loyoly a Faustova domu.

Nový tunel

Pokud jde o dopravu, jiné návrhy působily odvážněji, třeba svedením provozu do tunelů. Návrh architektů M. Klejny, M. Šmolíka, R. Zykana a Z. Kotlářové, který obdržel třetí cenu, by odstranil prodloužení Žitné ulice před Novoměstskou radnicí.

:.Návrh architektů Vladimíra a Kryštofa Štulcových a Jana Vrany.

FOTO: Vizualizace MČ Praha 2

Automobily jedoucí Žitnou dolů by na severní straně náměstí zahýbaly doleva a stejně tak o dvě stě metrů dále směrem do Resslovy ulice a na Jiráskův most. „Jde o to, aby se Novoměstská radnice, jedna z dominant náměstí, stala jeho součástí,“ popsal Šmolík. I tento návrh počítá s podzemními garážemi.

Podle Vondráška bude především na změně dopravního režimu záviset cena úprav. Už nyní je ale jisté, že prostředky, jimiž disponuje radnice, stačit nebudou, a přispět by mělo město i stát. „Pokud by se prováděly terénní úpravy, ať už most, tunel, nebo napojení na vestibul metra, musejí se překládat sítě a půjde o spoustu peněz,“ přiblížil Vondrášek.

Reklama

Související články

Karlovo náměstí má být zelenější

Karlovo náměstí by mělo mít do budoucna víc stromů a zeleně a příjemnější prostředí. Radnice Prahy 2 letos vypíše výběrové řízení na projektanta obnovy...

Výběr článků

Načítám