Článek
Čím to, že Italové jsou ve světě designu úspěšní?
V Itálii se dodnes poměrně široce vyskytují dvě mimořádné vlastnosti, které jsou často považovány za naše největší limity. První je neschopnost přizpůsobit se stanoveným pravidlům, druhou pak silná predispozice k řešení problémů. Tyto rysy vedou k neustálému hledání alternativních cest, a právě z tohoto procesu se někdy rodí opravdu dobré nápady.
Působil jste ve firmě Stradivari Design. Jaká to byla spolupráce?
Zkušenost se Stradivari Design byla mimořádná. S panem Lucou Stradivarim (na facebookovém snímku níže vpravo - pozn. red.) jsme mnoho let úzce a dobře spolupracovali. Vždy jsme usilovali o propojení průmyslové výroby s personalizací co nejblíže řemeslnému zpracování a často hledali synergii mezi těmito dvěma světy.
Navrhli jsme předměty, které bychom dnes mohli definovat jako quiet luxury: jemnou, rafinovanou eleganci, která není příliš okázalá, ani vyzývavá.
Luca Stradivari and David Bodino, founders of Stradivari Design Luca Stradivari e David Bodino, fondatori di Stradivari...
Posted by Stradivari Bodino Architects on Monday, March 17, 2014
Na Designbloku představíte novinku, dveřní kliku, kterou jste navrhl pro českého výrobce. Jak vypadá?
Jmenuje se Autoklika a je silně inspirována designem streamline moderne z konce 30. a 40. let 20. století v Americe. Zaoblené tvary té doby vznikly z jakéhosi estetického funkcionalismu, v němž byla aerodynamika spíše symbolická než užitečná, protože aerodynamická lednička také nejede rychleji.
Má klika i jiná specifika? Kromě toho, že má aerodynamický tvar?
Koncept fluidity podporují dvě myšlenky: první je vzít do ruky předmět, který není příliš tvrdý, je o něco jemnější, s měkkými, zaoblenými tvary; druhou je vnímat kliku jako jakýsi šperk, který zdobí dveře.
V konečném důsledku je zde také snaha o eleganci, což je pojetí, o kterém by šlo mluvit velmi dlouho.
Co myslíte, jakým směrem se bude vyvíjet design dveřních prvků?
Kliky představují klíčový kontakt mezi člověkem a okolním světem. Nicméně digitální rozhraní, jako bezdotykové ovládání, inteligentní systémy, biometrické rozpoznávání či hlasoví asistenti, by teoreticky mohlo časem to fyzické bez větší námahy nahradit.
Všímám si tendence skrývat funkční prvky.
Ano, podle mého názoru existuje jasné rozcestí: na jedné straně budou kliky postupně ustupovat ve prospěch automatizace, na druhé straně budeme nuceni přehodnotit samotný koncept kliky.
Designéři budou navrhovat hybridní, inteligentní, integrované kliky, které si ale zachovají své symbolické, estetické, dekorativní a zážitkové schopnosti.
A co dveře? Podle čeho se pozná, že jsou dobře navržené?
Odpověď mnoha podnikatelů, které znám, a také těch, kteří slepě věří v auto referenci trhu, je: „Pokud se dveře prodávají, tak mají dobrý design, pokud ne, design je nepovedený!“
Historie však ukazuje, že nabízí druhé šance. I neúspěšné produkty mohou získat status ikonických pro následující generace. Osobně si od začátku rád určím cíl produktu, který mám navrhnout. Díky tomu lze lépe posoudit, zda byl naplněn, aniž by primárním měřítkem byla vždy prodejní čísla.
Čím se podle vás vyznačují luxusní dveře?
Odpovím na vaši otázku svou otázkou: Co vlastně znamená luxus? Prestiž, výjimečnost, exkluzivitu, symbolickou hodnotu, řemeslnou dokonalost? Od zlata a koření ve starověku přes buržoazní přepych vil a sběratelských předmětů z osmnáctého a devatenáctého století až po dnešní automobily, módu či cestování.
Ano, vnímáme ho každý odlišně. Jak tedy vy?
Věřím, že se přeorientovává směrem k udržitelnosti, pohodě, osobní zkušenosti a znovuzískání vlastního času a prostoru.
Jsem rád, že nyní zažíváme „soft luxus“ založený na individualizaci, kráse a volném čase, bez potřeby okázalosti. Pro mě jako designéra to znamená pracovat na udržitelných výrobních procesech, které umožňují úplnou personalizaci.
O designerovi
David Bodino je italský architekt a designér, který pracuje v oblasti průmyslového designu, interiérového designu a architektury. Spolupracoval úspěšně s italskou společností Stradivari Design a také navrhoval dveře pro italskou firmu FerreroLegno, kde působil jako kreativní ředitel. Aktuálně působí v italské architektonické firmě XB2 Architetti Associati. Na letošním pražském Designbloku představuje nový model kliky s názvem Autoklika, kterou navrhl pro českou rodinnou manufakturu M&T.