Článek
„Komplexním řešením prostoru na obou stranách řeky jsme chtěli předejít tomu, aby lokality kolem nového mostu působily neutěšeně a smrděly močí,“ říká přímo na místě výtvarník, který vzpomíná na bod zlomu v podobě ambiciózního nápadu sbírat lampy veřejného osvětlení z celého světa a umístit je právě tady.
„Zcela pragmaticky jsme se na zlíchovské straně zaměřili na lokalitu kolem vznikající lávky, aby se nestala místem prezervativů, stříkaček a vajglů. Druhým traumatem místem mostu je podmostí na podolské straně, kde je velkorysý krytý prostor,“ popisuje Kintera s červenou helmou na hlavě, svůj tradiční klobouček musí na stavbě svírat v ruce.
„Uvažovali jsme, aby tu vzniklo něco viditelného, co lidé postřehnou nejprve z dopravních prostředků. Budou jich postupně statisíce, kteří si místo zavnímají z aut, z vlaků a tramvají i autobusů a budou to tady chtít jednou navštívit,“ odhaduje.
Logické podle něj už v začátcích bylo, že cokoliv, co u Dvoreckého mostu vznikne, musí být vysoké a ideálně by to mělo svítit. „Tím jsme se logicky dostali k veřejnému osvětlení. Umělecky se mi do toho nejprve nechtělo, protože realizace se stožárem a lampou veřejného osvětlení už mám za sebou,“ vysvětluje.
Má tím na mysli svá starší pietní díla, jedno s názvem Memento Mori v podobě lampy pod Nuselským mostem vzpínající se vzhůru. Druhá jeho plastika veřejného osvětlení má také funerální tématiku, protože jde o památník na nábřeží kapitána Jaroše věnovaný Janu Bouchalovi a všem cyklistům, kteří zahynuli v pražských ulicích.
Zatímco na podolské straně Prahy 4 je prostor v podmostí vytvářen tak, aby se zde mohly potkávat různé komunity od skejťáků, otužilců a boulderistů, přes cvičící školkové děti a lidi čtoucí knížky, po koncerty a divadelní představení, tak zlíchovská strana mostu se rozsvítí, a to velmi netradičně.

Takto má vypadat socha Heavy Head Boy, neboli Chlapec s těžkou hlavou, který bude na podolské straně Dvoreckého mostu.
Vznikne tu park plný různých typů lamp pouličního osvětlení z osmdesáti zemí celého světa a všech kontinentů kromě Antarktidy. „Bude tu vztyčeno 147 světelných objektů. Není to tak, že na každém stožáru bude jen jedna lampa, na jednom jich bude v extrému dokonce asi čtyřicet,“ popisuje Kintera s tím, že celkem bude využito 440 světelných zdrojů.
Z některých zemí jako Německo nebo Itálie pochází více typů, zároveň z České republiky je podle něj zastoupena velká část typologie. „Zajímavostí je, že se nám podařilo zachránit před likvidací svítidla z barrandovského tramvajového tahu, který je opodál od architekta Patrika Kotase. Jsou to speciální designy ve tvaru koulí, ze kterých budou další světelné objekty,“ prozrazuje s tím, že jinak by je dal dopravní podnik do šrotu.

Socha Heavy Head Boy je zatím ukrytá v bezpečí.
„Sbíráme světlo, světlo znamená život, světlo bojuje s temnotou podobně jako dobro bojuje se zlem,“ dává paralely při popisu budoucího parku s názvem Light Removes Darkness s volným překladem „Světlo přemůže tmu“. „Preferujeme anglický název, protože očekáváme světový ohlas a nemusíme se tolik trápit překladem v době, kdy anglicky mluví už děti v mateřských školkách,“ domnívá se.
Součástí projektu bude i označení stožárů QR kódy s místem původu, který snadno přenese do virtuální podoby projektu. Tam návštěvníci objeví nejen původní umístění světel, ale i návrhy, technické výkresy, ale i fotky z výroby.

Vizualizace projektu Light Removes Darkness
Krištof Kintera zdůrazňuje, že se tady neocitne starý šrot, jak občas zaslechne. „Ano, jsou občas v nedobrém stavu, ale pak se musí repasovat. Vyvinuli jsme navíc speciální světelný zdroj, několik typů LED žárovek, protože nechceme přispívat k dalšímu světelnému znečištění,“ tvrdí výtvarník.
S barevností světel proto pracují převážně v hodnotách kolem 2200 až 2500 Kelvinů, která je podle Kintery svým zabarvením do oranžova blízká původním sodíkovým výbojkám. „Svítidla budou ovládaná programem, který bude inteligentně reagovat na počasí,“ doplňuje s tím, že probíhají jednání i se společností provozující sousední benzinovou pumpu, která by se částečně mohla proměnit v duchu celého projektu.

Aktuální stav povrchu Dvoreckého mostu (těsně před půlkou září 2025)
Dokončení podle něj bude náročné i logisticky, protože správu osvětlení si vezme na starosti společnost Technologie hlavního města Prahy, zatímco sochy a umělecká díla si přebere Galerie hlavního města Prahy.
„Jsem rád, že součástí dopravní stavby bude umělecké dílo. Něco bude hotové už z jara, něco za rok na podzim,“ dodává. Dvorecký most se má otevřít pro tramvaje, autobusy a pěší v první čtvrtině roku 2026.