Hlavní obsah

Zmenšený model formule má úchvatné detaily, stojí ale jako dobře vybavená fabie

2:34
2:34

Poslechněte si tento článek

Honda slaví 60. výročí svého prvního vítězství v F1 modelem tehdejšího monopostu. Vznikne v menším a větším měřítku, přičemž větší model přijde na více než 600 tisíc korun a k mání bude jen 30 exemplářů.

Model Honda RA272 1 : 8Video: Honda

Článek

Honda spojila síly s britskou společností Amalgam pro vytvoření limitované série ručně vyráběných modelů formule RA272. Vznikne jen třicet kusů v měřítku 1 : 8 v ceně 28 995 dolarů (cca 607 tisíc korun) a tři sta exemplářů v měřítku 1 : 18 za 1735 dolarů (cca 36 400 korun). Z cen je jasné, že se rozhodně nejedná o hračky pro děti, nýbrž o sběratelské kousky.

Japonská automobilka si takto připomíná 60. výročí svého prvního vítězství ve formuli 1, kterého dosáhla na Grand Prix Mexika v roce 1965. Každý model obsahuje 1600 precizně vyrobených dílů a doprovází ho podepsaný certifikát pravosti spolu s pamětní brožurou od prezidenta HRC Kodžiho Watanabeho.

Honda své nové modely představí na výstavě The Quail, exkluzivní automobilové akci konané během montereyského Týdne aut. Je přesně tím místem, kde potkáte lidi schopné utratit za model formule víc než půl milionu korun bez mrknutí oka. Vstupné sem stojí 1500 dolarů (31 tisíc korun).

Honda uvádí, že vývoj nástrojů pro výrobu modelu v měřítku 1 : 8 zabral přibližně 4500 hodin. Odlévání, malování, doladění a sestavení každého kusu vyžaduje dalších 450 hodin.

Firma Amalgam patří mezi zavedené výrobce extrémně detailních automobilových modelů a už dříve nabízela miniaturní automobily s šestimístnou cenovkou, takže představuje logického partnera pro podobný projekt.

Tvůrci vytvořili vzory pomocí mimořádně přesných digitálních skenů z Honda Collection Hall a stovek dobových fotografií původního vozu ze sezony 1965, zejména z mexické Grand Prix. Skutečná RA272, s níž Honda bojovala ve své druhé sezoně F1, byla samozřejmě také neuvěřitelně působivá. Motor o objemu 1,5 litru s dvanácti válci dosahoval výkonu 230 koní, zvládl až 12 000 otáček za minutu a sehrál klíčovou roli v upevnění pozice Hondy jako velikána motorsportu.

Vítězství na Grand Prix Mexika v roce 1965 s Richiem Gintherem za volantem znamenalo první triumf japonského automobilu, motoru i týmu v tomto sportu. V té době přitom Honda působila v automobilovém průmyslu teprve několik let.

Výběr článků

Načítám