Hlavní obsah

Zahraniční automobilky budou moci v Číně vyrábět auta bez účasti místních firem

Zahraniční automobilka, která chtěla v Číně vyrábět auta, dosud musela utvořit společnou firmu s některou místní automobilkou - často vlastněnou státem. Od ledna 2022 už to nebude nutné.

Foto: Markus Schreiber, ČTK/AP

Archivní fotografie z roku 2012 z podpisu smlouvy mezi společnostmi SAIC a Volkswagen. Vlevo tehdejší premiér Číny Wen Ťia-pao, vpravo Angela Merkelová.

Článek

Čínské úřady zruší omezení zahraničních investic do výroby osobních automobilů. Od 1. ledna 2022 tak bude moci být výroba osobních aut plně v zahraničním vlastnictví. Vyplývá to ze zprávy čínského ministerstva obchodu a Národní rozvojové a reformní komise. Zprávu přinesl web CNBC.

V Číně je od roku 1994 pravidlem, že chce-li zahraniční automobilka vyrábět svá auta na tamním území, podnik musí být společnou firmou s nějakou místní automobilkou. Původně byl podíl 50:50, v roce 2018 čínská vláda umožnila zahraniční vlastnictví až 70 % takové firmy.

Toto nařízení je důvodem, proč např. Volkswagen funguje v Číně v partnerství FAW-Volkswagen a SAIC-Volkswagen, a Škodovka ve firmě SAIC-Škoda. Za zmínku také stojí, že pět největších čínských automobilek - SAIC, FAW, BAIC, Dongfeng a Shangan - vlastní stát.

Zveřejněná zpráva je pravidelným vládním dokumentem s informacemi o průmyslových odvětvích, které mají zakázané zahraniční investice. Nejnovější verze už neobsahuje výrobu osobních automobilů. Vláda už loni uvedla, že změnu plánuje na rok 2022.

Nejnovější seznam stále obsahuje 31 oblastí, ve kterých jsou zahraniční investice zakázány nebo omezeny. Patří mezi ně těžba kovů vzácných zemin, filmová produkce a distribuce a tabákové výrobky. V případě průmyslových podniků, jako je například výroba zdravotnických zařízení, musejí zahraniční subjekty vytvářet společné podniky s místními partnery. Ti obvykle mají ve společném podniku většinový podíl.

Související články

Výběr článků

Načítám