Článek
Moderní zimní pneumatiky se speciálními technologiemi lamel byly vyvinuty tak, aby poskytovaly záběr nejen na sněhu a ledu, ale také na studených a zablácených vozovkách. Měkčí běhounová směs zimních pneumatik poskytuje při nízkých teplotách a na studeném povrchu lepší vlastnosti než běhoun letních pneumatik.
Při výběru zimních pneumatik zvažte, kde se s daným automobilem budete pohybovat nejčastěji, zda to bude spíše ve městech (kde lze očekávat sněhovou břečku) nebo v horském prostředí s jízdou po vrstvě upraveného sněhu.
Tři ze čtyř motoristů mají přezuto
Přezuto na zimní pneumatiky má podle průzkumu obchodu Pneumatiky, kterého se zúčastnily čtyři tisíce respondentů, 72 procent motoristů. Je to lepší výsledek než loni, kdy ve stejném období nemělo zimní pneumatiky přezuto celých 45 procent motoristů, letos k 31. 10. 2013 zatím nepřezulo pouze 24 % řidičů.
Výsledky průzkumu byly obdobné ve všech částech republiky, rozdíl mezi jednotlivými kraji byl v řádech jednotek procent – nejméně motoristů má přezuto v Jihomoravském kraji (71 procent), nejvíce v Karlovarském kraji (86 procent). V Praze má podle průzkumu přezuto 73 procent motoristů.
Zimní obutí je v Česku povinné od listopadu
Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné – konkrétně od 1. listopadu do 31. března. Podle zákona je povinnost zimního obutí i v případě, že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
V praxi to znamená, že pokud je v prosinci 15 stupňů Celsia a sucho, nemusíte mít na vozidle zimní pneumatiky. To se hodí pro lidi, kteří jezdí sporadicky, jinak je samozřejmě více než vhodné zimní/letní pneumatiky používat. Navíc v místech, kde je značka „Zimní výbava“, musíte mít od 1. 11. do 31. 3. zimní pneumatiky vždy.
Ty musí být obuty na všech čtyřech kolech (kombinace zimních a letních pneumatik je nebezpečná, zejména při brzdění). Minimální hloubka dezénu je 4 mm, čím větší je, tím lépe.