Hlavní obsah

Za volantem nejlépe zrychlující škodovky: Elroq RS nadchne hlavně silou

5:19
5:19

Poslechněte si tento článek

Na krásných okreskách v okolí Prahy a Kokořínska jsme si poprvé mohli vyzkoušet vlastnosti sportovně laděného elektrického SUV Škoda Elroq RS, které je jednou z nejlépe zrychlujících škodovek na trhu.

Foto: Škoda Auto

Škoda Elroq RS

Článek

Když mladoboleslavská automobilka představovala v dubnu tohoto roku sportovní verzi svého menšího elektrického SUV, označenou tradičně Škoda Elroq RS, uváděla ho s akcelerací z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy jako nejlépe zrychlující produkční model. Tyto časy později dorovnal i modernizovaný model Enyaq RS ve verzi SUV i kupé, čímž se přiostřené elektromobily s logem RS staly nejrychlejší trojicí v nabídce.

Působivou akceleraci RSových elektromobilů zajišťuje dvojice elektromotorů, na každé nápravě jeden, díky kterým nabízí kombinovaný výkon 250 kW a pohon všech kol. Primárně jsou přitom hnána kola zadní nápravy a přední si chytrá elektronika připojuje podle potřeby, podobně jako u dalších elektromobilů na MEB platformě.

Dynamika vozu je skutečně působivá, jak jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži. Elroq RS umí svižně nabírat tempo nejen při rozjezdu z místa, jak je u elektromobilů s pohonem všech kol zvykem, ale umí nabídnout i solidní pružné zrychlení, které oceníte například při předjíždění. Maximálně pak dosáhne rychlosti 185 km/h, stejně jako verze Elroq 85.

Standardem pro model RS je progresivní řízení s elektromechanickým posilovačem, které už v normálním režimu působí příjemně svižně a vůz rychle reaguje na povely volantu. Elroq RS navíc dostal i upravený adaptivní DCC podvozek, který je o 15 mm snížený a vybavený tužšími stabilizátory.

Podvozek má 15 stupňů nastavení, mezi kterými si může řidič vybírat v individuálním jízdním režimu. My jsme většinu cesty strávili v normálním jízdním režimu, ve kterém vůz působil možná až překvapivě komfortně, zejména v kombinaci s menšími 20“ litými koly.

Při zpáteční cestě jsme vyzkoušeli i 21“ kola, od kterých už se ale do kabiny na některých nerovnostech nesly rázy. Ryze komfortní režim nám pak přišel snad až zbytečně houpavý, podobně jako u minulé generace Škody Superb, zatímco v nejtužším nastavení dokáže auto kompletně ztuhnout a informovat posádku o sebemenší nerovnosti.

I ve standardním jízdním režimu přitom podvozek skvěle zvládá potlačovat boční náklony karoserie, o čemž jsme se přesvědčili v ostrých zatáčkách poblíž Mšena. Zde se poprvé projevil i systém kontroly stability vozidla, který se snaží pomoci řidiči vcelku mírnými zásahy.

Elroq RS zvládal svižné etapy velmi jistě a možná až trochu zrádně maskoval skutečnou rychlost. Stále je přitom potřeba pamatovat na jeho hmotnost, která se pohybuje v rozmezí 2,2 až 2,3 tuny. S tím pak souvisí nutnost včas brzdit a z našeho pohledu jeden z mála nedostatků Elroqu RS – relativně dlouhý chod brzdového pedálu.

Elroq RS má sice vpředu zesílené kotoučové brzdy, bubnové brzdy na zadní nápravě a chod brzdového pedálu však odpovídají běžným verzím elroqu. Pro skutečně silný nástup brzd se tak řidič nesmí bát na brzdový pedál opravdu pořádně šlápnout.

Naladění brzd / chodu brzdového pedálu je totiž primárně uzpůsobeno plynulému přechodu z rekuperace na mechanické brzdění, který je opravdu hladký. Během první cca 1/4 chodu pedálu jsou ale brzdy přinejlepším vlažné. Na jejich chování si lze naštěstí poměrně rychle zvyknout a pravidelné uživatele tak nejspíš příliš trápit nebudou.

Pocity ze sportovní jízdy se automobilka pokouší okořenit i sportovnějším zvukovým projevem, nicméně stále platí, že i elektrický Elroq RS dokáže ohromit především dynamikou a schopností nechat se poměrně snadno a plynule vodit i zatáčkami bez větších záludností než emocemi z řízení. Ostatně kromě sportovního naladění podvozku mu pomáhá i nízké těžiště díky baterii v podlaze.

Nejde zkrátka o vyloženě sportovní stroj, jak už jsme u modelů řady RS zvyklí. V případě potřeby vám ale rozhodně pomůže stihnout obchodní schůzku nebo včas vyzvednout děti ze školky. Ostatně ze své praktičnosti RS oproti běžným výbavovým stupňům nic neztratilo, a ještě získává na eleganci a stylu.

Škoda Elroq RSVideo: Škoda

To platí jak pro exteriér, doplněný o sportovní nárazníky a černé doplňky, tak pro interiér s na dotek příjemným čalouněním, zelenými dekory a bohatou výbavou, zahrnující i sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a solidním bočním vedením. Stejně jako běžné verze modelu Elroq, i RS nabízí kufr o objemu 470, respektive 1580 litrů. Na tažném zařízení pak utáhne až 1400 kilo.

Na hodnocení spotřeby byly první jízdy až příliš krátké a tradičně v ostřejším rytmu, nicméně během první poklidnější části se nám s Elroqem RS dařilo jet s příjemně nízkou spotřebou 16,5 kWh/100 km, což je na dosah od papírově udávaných 16,2 kWh/100 km. S rostoucím tempem rostla i spotřeba, při běžném používání by však stále neměl být problém pohybovat se do hodnot kolem cca 18 kWh/100 km.

Baterie s využitelnou kapacitou 79 kWh (z celkových 84 kWh) by přitom podle WLTP měla zajistit dojezd okolo 549 kilometrů, a především podporu rychlonabíjení až při výkonu 185 kW. Nabití z 10 na 80 procent by tak mělo trvat asi jen 26 minut, díky čemuž se Elroq RS neztratí ani na delších cestách.

Výběr článků

Načítám