Hlavní obsah

Z Kvasin do Hanoje. Škoda ukázala cestu svých prvních aut do Vietnamu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Škoda poslala své první vozy na vietnamský trh a zároveň ukázala, jak logistická operace probíhá.

Foto: Škoda Auto
Článek

Vietnam je pro Škodu novou destinací, česká značka na tamní trh právě vstupuje a momentálně tam z České republiky dováží modely Kodiaq a Karoq. Ty vyrábí v továrně v Kvasinách. Vietnam je odtud vzdušnou čarou zhruba 12 tisíc kilometrů daleko.

„Klíčovou výzvou projektu Vietnam z pohledu transportu je koordinace transportního řetězce obnášejícího kombinaci silniční, železniční i námořní přepravy s důrazem na kvalitu, náklady a dodržení transportních časů,“ říká Lubor Šrámek, který je ve Škodě zodpovědný za logistiku vyrobených automobilů.

V Kvasinách auta na dalekou cestu připravují. „Vozy jsou opatřeny speciálními ochrannými transportními fóliemi a jsou zajištěny tak, aby nemohlo dojít k jejich poškození během přepravy,“ přibližuje Šrámek.

Vozy opatřené transportní ochranou míří do tzv. přesuvny. To je budova, do které vjíždějí patrové železniční vagony. Na ně v přesuvně přepravované vozy postupně najíždějí. Konstrukce budovy umožňuje, aby auta plnila obě patra vagonu současně.

Po naložení zamíří vlak z Kvasin do německého přístavu Bremerhaven. „Dále pak jsou vozy zaoceánskou ro-ro lodí vypraveny do místa překládky v Singapuru. Odtud putují menší ro-ro lodí do cílových destinací ve Vietnamu – přístavů v Ho Či Minově Městě nebo Haifongu,“ popisuje další průběh cesty Lubor Šrámek.

Označení ro-ro zkracuje slova roll-on a roll-off a patří lodím navrženým pro převážení automobilů a dalších dopravních prostředků, které do útrob lodi najíždějí po vlastní ose. Stejně pak loď také opouštějí při vykládce. Takovéto koráby mají nákladní paluby v několika patrech a běžně pojmou přes pět tisíc vozů.

Škoda představila nový kodiaq

AutoMoto

Obvyklá velikost jedné zásilky z Kvasin do Vietnamu je několik desítek vozů. Ty v německém přístavu při čekání na nalodění stojí na jedné z parkovacích ploch nebo v parkovacích domech.

Na loď najíždějí za sebou společně s jinými vozy určenými pro stejnou cílovou destinaci, na jedné z lodních palub pak stojí v jednom bloku. Díky tomu při překládce či vykládce mohou auta opět vyjet pospolu.

Systém, který umožní mít o vozech připravených k nalodění přehled, je velmi důležitý. Obří logistický uzel v Bremerhavenu totiž dočasně hostí přes 75 tisíc vozů, které jsou na cestě za svými budoucími majiteli.

Po vylodění v jednom ze dvou vietnamských přístavů přebírá kodiaqy a karoqy místní dopravce, aby je převezl k dealerům do autosalonů.

SUV z Kvasin jsou jen začátek

Škoda Auto oznámila vstup na vietnamský trh v září loňského roku. Činí tak v nové roli v rámci koncernu Volkswagen, kdy má na starosti trhy jihovýchodní Asie či severní Afriky.

Ve střednědobém horizontu chce ve Vietnamu prodávat 30 000 aut ročně, po roce 2030 překročit hranici 40 000 vozů. V plánu má rozšíření sítě z letos plánovaných šesti na 20 prodejen do roku 2025, během pěti let plánuje až 30 autocenter, uvedl již v září člen představenstva Martin Jahn.

První otevřené dealerství v Hanoji nejprve nabízí právě zmíněné SUV vozy Karoq a Kodiaq dovezené z východočeských Kvasin. V letošním roce ale automobilka plánuje s místním partnerem TC Group výrobu vozů z plně rozložených sad v nově budovaném závodě.

Modelové portfolio se bude postupně rozšiřovat podle požadavků zákazníků. Ve druhé fázi letos Škoda plánuje dovoz modelů Octavia a Superb. Počítá rovněž s uvedením rodiny plně elektrických vozů Enyaq.

Během druhé poloviny roku 2024 Škoda zahájí dovoz vozů Kushaq ve formě kompletně rozložených sad (CKD – Completely Knocked Down) z indického závodu v Púně k finální montáži ve Vietnamu. Výrobní halu staví TC Group v průmyslovém parku Viet Hung v provincii Quang Ninh.

Škoda Auto posiluje v Indii. Z nového centra bude exportovat vozy do Vietnamu

Ekonomika

Škoda představuje Kushaq, indický crossover má silnější klakson a nevadí mu kaluže

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám