Článek
S klesajícími teplotami se opět blíží chvíle, kdy motoristé začnou řešit přezouvání, v některých případech možná i pořizování nových pneumatik. Vedle čistě zimních plášťů se však nabízí ještě jedna možnost: pořízení celoročních pneumatik.
Ty jsou vyráběny tak, aby nabízely co možná nejlepší vlastnosti v letních i zimních měsících, na suché, mokré i zasněžené vozovce. Při výběru se přitom nesoustřeďte pouze na označení M+S (Mud and Snow - bláto a sníh), ale také na symbol tří alpských vrcholů (3PMSF), díky němuž budou pneumatiky uznávány jako zimní i v zahraničí.
„Označení „M+S“ znamená, že je daná pneumatika vhodná pro jízdu v blátě a sněhu. Symbol „3PMSF“ pak značí, že pneumatika je na základě nezávislých odborných testů certifikována jako způsobilá pro jízdu na sněhu. Symbol horského štítu se třemi vrcholy rovněž znamená, že pneumatika je vhodná pro provoz v oblastech, kde je použití zimních pneumatik vyžadováno zákonem,“ uvádí web Continental-tires.
Jako u každého univerzálního řešení je však také u celoročních pneumatik nutné počítat s kompromisy, kdy jejich vlastnosti v létě ani v zimě nedosahují takových kvalit, jako u tradičních sezónních pneumatik.
Srovnávají krok
Nicméně podobně jako v jiných oblastech automobilového průmyslu došlo i v oblasti vývoje celoročních pneumatik k výraznému posunu, díky kterému se nyní svými schopnostmi dokážou celoroční pneumatiky ještě více přiblížit schopnostem zimních pneumatik, tedy alespoň na sněhu.
Na suchu a mokru pak mohou jejich schopnosti mnohdy i překonat, jak pro Novinky uvedl Lukáš Bábíček, manažer obchodu a nákupu serveru Pneumatiky.cz.
„Tady bych chtěl zmínit nedávný test německého magazínu Auto Zeitung z roku 2024, který porovnával ve stejných podmínkách jízdní vlastnosti 7 zimních a 3 celoročních pneumatik. Test ukázal, že celoroční pneumatiky mohou bez problému konkurovat zimním v lehkém až středně hlubokém sněhu. A na mokré i suché vozovce si dokonce celoroční pneumatiky vedly výrazně lépe než většina zimních. Jen pro srovnání – v tom samém testu vyzkoušeli redaktoři obout na auto i letní pneumatiky. Auto ale uvízlo už na velmi mírném kopci,“ popsal Bábíček.

Moderní celoroční pneumatiky zvládají lehký a středně hluboký sníh bez obtíží, na suché a mokré vozovce pak často předvádí lepší výsledky než zimní pneumatiky.
K lepší trakci na sněhu si celoroční pneumatiky pomáhají měkčí směsí, než mají běžné letní pneumatiky. Současně je však jejich směs tvrdší než u zimních pneumatik. V létě se tak sice sjíždí nepatrně rychleji, v zimě je ale jejich sjíždění naopak pomalejší. „Ve výsledku tak, co se týče nájezdu, není mezi sezónními a celoročními pneumatikami žádný výrazný rozdíl,“ uvedl Bábíček.
Optimální řešení?
V českých podmínkách mimo horské oblasti, kde sníh pokrývá vozovku nanejvýš několik dnů (maximálně pár týdnů) v roce, tak mohou být celoroční pneumatiky pro běžného motoristu optimálním řešením. Obzvlášť to platí pro řidiče, jejichž roční nájezd se pohybuje pod hranicí 15 000 kilometrů.
„Ti totiž často nesjedou letní a zimní pneumatiky na zákonný limit dřív, než jsou pneumatiky v provozu déle než pět let, a je na čase je tak jako tak vyměnit. Zároveň se s nimi dá ušetřit hodně času a peněz, protože nemusíte dvakrát ročně navštěvovat pneuservis a kupovat druhou sadu,“ dodal Bábíček. Zhruba po pěti letech pneumatiky ztrácí své chemické vlastnosti.

Při častějším cestování v oblastech, kde se jezdí hlubším sněhem a po neudržovaných silnicích, dává smysl investovat do sady zimních pneumatik a pravidelně přezouvat.

„Naopak, čím více nad 15 000 kilometrů ročně najedete, tím víc se vám vyplatí investovat do dvou sad sezónního přezutí. S vyšším nájezdem byste se také neměli úplně vyhýbat pneuservisům, protože je třeba čas od času zkontrolovat vyvážení kol,“ dodává Bábíček. Kvalitní pneuservisy navíc mohou upozornit například na nepravidelné sjíždění pneumatik a varovat před možnými problémy na podvozku.
Ani ty nejlepší zimní pneumatiky nejsou záruka, že neuvíznete.
Klasické zimní pneumatiky se také vyplatí při častějších cestách do horských oblastí, kde se jezdí v hlubokém sněhu a po neudržovaných cestách. Užitečným pomocníkem se přitom v těchto oblastech stávají i sněhové řetězy, instalované na primárně hnanou nápravu, které se ve vyšších horských oblastech mohou hodit bez ohledu na typ pneumatik.
„Ani ty nejlepší zimní pneumatiky nejsou záruka, že neuvíznete,“ dodává k cestám do hor Bábíček. Ostatně do některých oblastí, značených příslušným značením, by řidiči bez sněhových řetězů ani neměli vjíždět.

Při vyšších nájezdech dává přezouvání smysl i kvůli vyvážení pneumatik, kontrole podvozku a rovnoměrného sjíždění.
Dvě sady pneumatik pak budou vhodnější cestou také pro náročnější řidiče a automobilové nadšence, kteří preferují sportovní jízdu. Celoroční pneumatiky jsou totiž především komfortním a bezpečným řešením. K testování limitů vozu se však lépe hodí specializované sportovní pneumatiky.
Popularita roste
Kvalitní celoroční pneumatiky tak mohou dávat v Česku skutečně smysl, čehož už si evidentně začali všímat i čeští motoristé, jak naznačují statistiky prodejů. Zatímco v roce 2017 tvořily celoroční pneumatiky pouze 1,58 % prodejů na českém trhu, za rok 2024 si polepšily na 12,4 %.
Čistě ze statistik serveru Pneumatiky.cz pak vyplývá, že za loňský rok tvořily celoroční pneumatiky 15,5 % prodejů a v letošním roce už si polepšily dokonce na 18,2 procenta. K jejich popularitě přitom může přispívat i rostoucí procento prodejů vozů typu SUV, ostatně nová Dacia Duster s pohonem 4×4 stojí na celoročních pneumatikách již z výroby.