Hlavní obsah

Vodíkové BMW iX5 míří do provozu, v běžném prodeji však nebude

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka BMW zahájila provoz pilotní flotily vodíkových iX5. Vozy nebudou na prodej, nýbrž k předváděcím a zkušebním účelům.

BMW iX5 Hydrogen Video: BMW

 
Článek

Zatímco automobilky Toyota či Hyundai svá auta na vodík normálně prodávají, BMW s modelem iX5 Hydrogen opět zvolilo cestu pilotní, zhruba stokusové flotily. Vozy budou nasazeny v různých zemích „pro předváděcí a zkušební účely“, stojí v tiskové zprávě.

Vodíková X5 se objevila v roce 2019 jako koncept a následně v roce 2021 vozila lidi na mnichovském autosalonu. Loni automobilka oznámila, že s masovou výrobou vodíkových aut chce začít do roku 2025, a to ve spolupráci s Toyotou.

S touto japonskou automobilkou spolupracovala i na vývoji iX5 Hydrogen. Vyrábí se sice v německém Centru vývoje a inovací, ale jednotlivé palivové články pocházejí od Toyoty. Sestavování do sad a montáž ostatních komponentů, jejímž výsledkem je hotové pohonné ústrojí, však probíhá v Německu.

BMW ukazuje vodíkové SUV iX5 při zimním testování

AutoMoto

V palivovém článku reaguje plynný vodík z nádrží se vzdušným kyslíkem za vzniku elektřiny. Trvalý výkon článku je 125 kW. Součástí systému je také lithium-iontová baterie, jejíž nejvyšší výkon je 170 kW. Celkový nejvyšší výkon hnací soustavy, a zároveň také nejvyšší výkon, kterým umí elektromotor pohánět zadní kola, je 295 kW, tedy 401 koní.

Vodíkové nádrže jsou v iX5 vyrobeny z karbonem vyztužených plastů a pojmou necelých 6 kg tohoto plynu. Doplnění u čerpací stanice je otázkou 3-4 minut a zásoba má stačit na 504 km dle měřicího cyklu WLTP. Spotřeba má být 1,19 kg H2/100 km, zrychlení z nuly na 100 km/h pod šest sekund a maximální rychlost přes 180 km/h.

„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli v procesu energetické transformace, a tedy i v ochraně klimatu. Koneckonců je to jeden z nejefektivnějších způsobů skladování a přepravy obnovitelných energií,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG. „Tento potenciál bychom měli využít k urychlení transformace celého odvětví dopravy. Pokud jde o bezemisní mobilitu, je vodík chybějícím dílem skládačky. Jedna technologie sama o sobě nebude stačit k tomu, aby přinesla celosvětovou klimaticky neutrální mobilitu,“ dodal.

V České republice máme aktuálně jednu funkční čerpací stanici na vodík, a to v Ostravě. Další mají být např. v Praze či v Litvínově; ta pražská na Barrandově je už mnoho měsíců těsně před otevřením, konkrétní datum zprovoznění však je stále ve hvězdách.

Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice

AutoMoto

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám