Hlavní obsah

V Texasu vyroste továrna na syntetická paliva

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jižní Texas bude místem, kde se má v roce 2027 vyrábět 750 milionů litrů syntetických paliv ročně. Továrnu postaví stejná firma, která loni dokončila pilotní závod v Chile.

Foto: Porsche

Pilotní továrna Porsche na výrobu syntetických paliv v Chile (ilustrační foto)

Článek

Chilská společnost HIF Global, která ve spolupráci s Porsche postavila v Chile první továrnu na syntetická paliva, chystá expanzi do Spojených států. Bude stavět závod v Matagordě v Jižním Texasu a plánuje začít v roce 2024.

Texaská fabrika bude mít větší kapacitu než ta chilská - 750 milionů litrů syntetických paliv ročně. „V Texasu zvedáme e-paliva na novou úroveň komerčního objemu výroby a nyní máme povolení postavit světově největší zařízení na výrobu e-paliv,“ říká Meg Gentleová, předsedkyně představenstva HIF Global.

Firma očekává, že se na maximální kapacitu výroby dostane v roce 2027. Bude na to potřebovat 300 tisíc tun tzv. zeleného vodíku (tak se označuje vodík vyráběný pomocí elektrolyzérů štěpením vody, kdy energie potřebná k elektrolýze byla zcela pokryta obnovitelnými zdroji energie) a 2 miliony tun „recyklovaného oxidu uhličitého“.

Stellantis testuje své současné motory pro spalování syntetického paliva

AutoMoto

Z toho vyrobí 1,4 milionu tun metanolu, který se už samotný dá použít jako palivo anebo dále rafinovat na syntetický benzín pro automobily.

Firma zatím neuvádí, kde vezme vodík, oxid uhličitý či energii k uskutečnění procesu, ovšem vodík by měl podle definice své „zelené“ varianty pocházet z vody, oxid uhličitý ze vzduchu a energie z obnovitelných zdrojů. Výroba e-paliv je velmi energeticky náročná, což patří k bodům jejich kritiky.

Podle organizace Transport & Environment je pouze 13 % množství energie spotřebované při výrobě e-paliv využito pro pohon vozidla. Elektromobil přitom má takto zužitkovat 77 % energie vyrobené v elektrárně.

Výsledkem energetické a technologické náročnosti je také v současné době velmi vysoká cena syntetického benzínu, která je ve výši zhruba 50 eur (cca 1180 Kč) za litr. Navyšováním objemů výroby se však podle HIF má cena snížit až k relativně akceptovatelným 2 eurům (47 Kč) za litr.

Spalovací motory bude možné prodávat i po roce 2035

Zahraniční

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám