Hlavní obsah

V Sýrii veteránem za pár "kaček"

Novinky, Břetislav Tureček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

DAMAŠEK

Obdivovatelé poválečných veteránů mají možnost se v Sýrii povozit téměř zadarmo. Stačí k tomu pouze zavítat do některého menšího města v této zemi, postavit se na okraj vozovky a čekat až kolem pojede taxík vytoužené značky. Veteránem se můžete vozit až do omrzení, protože cena za kilometr je zhruba dvě až tři koruny.

Foto: Josef Zajíc

Bílá hora s rozhlednou.

Článek

"Tenhle mercedes přišel do Sýrie před 25 lety, tehdy sem byly z Libanonu dovezeny stovky, možná tisíce vysloužilých taxíků," říká drožkář Nizár, který se žlutým veteránem brázdí středosyrské město Hamá.

:.Taxikářská flotila ve městě Hamá

Leckdo začínal s otlučeným vrakem

Stojí v řadě dlouhé fronty vozů stejné generace, jen rozdílných značek - mercedesů, chevroletů, buicků, opelů. Určit přesně jejich typ je úkol pro opravdové znalce. Zatímco se na zářivě žlutých vozech i po letech vyjímá červená licenční nálepka libanonské taxislužby, pochromované cedulky s typovým označením mnohé z nich evidentně "převzaly" od svých o dvě tři generace mladších následovníků.

:.Opel Kapitän z počátku 60. let

Pro taxikáře jsou bouráky ze 40. až 60. let zdrojem obživy, a tak se pečlivě věnují jejich technickému stavu i zevnějšku, zejména osazováním různými světélky, pštrosími brky a cingrlátky. Mnoho Syřanů si ale veterána koupilo ze záliby (či kvůli astronomickým clům na nově dovážené vozy) ve stavu dokonalé trosky, a než vůz opět zazáří, bude to ještě trvat léta.

"Račte pánové," huláká u náměstí Mazráa v centru Damašku kluk, který se zrovna vyřítil ze školní budovy. Právě otevřel dveře od staré zaprášené limuzíny na vypuštěných kolech svým neméně rozpustilým spolužákům. Tohoto mercedesu se už majitel očividně zřekl, a tak zamykání dveří je to poslední, co autu chybí. Vůz teď čeká na nákupčího starého železa - anebo svého nadšence.

"Tenhle fiátek je z roku 1965, a toho chevroleta vyrobili v roce 1951," říká prodavač tonerů do kopírek Fuád ke dvěma omšelým vozům, které odstavil před svým krámkem na damašské ulici Krále Ádila.

Zděděná krása

"To ale není všechno - běž se podívat za roh, tam mám buicka, ten už je nádherný!" Skutečně, sběratelova rudočerná chlouba odstavená u malého parčíku upoutává i Syřany, kteří jsou jinak na koráby z poloviny minulého století zvyklí.

Zatímco Fuád svého buicka koupil, 55letý Ghándí z Hamá jej zdědil. "Je to buick z roku 1949 a tehdy ho pořídil můj táta," chlubí se svým kouskem zaparkovaným jen pár kroků od Núruddínovy mešity. Jestli by auto prodal? "To ani náhodou!" rozohňuje se naoko a dál se věnuje práci, u níž jsem ho zastihl - dotahování uvolněné kliky u dveří auta.

:.Pan Ghándí se svým krasavcem 

Až závadu opraví, bude vínově rudý krasavec v syrských ulicích konkurovat nejnovějším automobilům osazeným posledními výkřiky techniky. Konkurovat bude vcelku úspěšně, protože dopravní zácpy jsou v Sýrii pro řadové obyvatele úplně stejné.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám