Hlavní obsah

V německém registru přibývají tisíce trabantů a wartburgů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvě značky automobilů, jejichž výroba skončila v roce 1991, byly symbolem někdejšího východního Německa. A zatímco po znovusjednocení Německa trabanty a wartburgy ze silnic téměř zmizely, v posledních letech jich opět přibývá, napsala agentura DPA.

Foto: Picture Alliance, ČTK

Trabant 601 sedan po boku Wartburgu 353, dalšího známého východoněmeckého auta

Článek

Podle spolkového úřadu pro automobilovou dopravu se počet trabantů a wartburgů v Německu, zejména východním, už řadu let zvyšuje. Zatímco v roce 2010 bylo po celé zemi zaregistrovaných na 34 800 trabantů, k letošnímu lednu jich tam podle posledních dostupných údajů bylo evidováno na 39 340.

Wartburgů je mezi milovníky veteránů v Německu méně, ale i jejich počty rostou. Nyní jich tam je registrováno na 8730, zatímco v roce 2010 to bylo 7700. Tyto jednoduché, zprvu pouze dvoutaktní, vozy se začaly vyrábět v Eisenachu v roce 1956. Jejich menší konkurent trabant je o rok mladší, první sjel z montážní linky ve Zwickau (Cvikov) nedaleko českých hranic v listopadu 1957.

Nejvíce trabantů (přes 10 000) i wartburgů (na 2060) je registrováno právě v Sasku. Hodně milovníků minivozu Trabant, přezdívaného kdysi „bakeliťák“, je také v Braniborsku a Durynsku.

Oba tyto východoněmecké vozy byly v minulosti hojně vidět na silnicích i v bývalém Československu, kde se kupovaly mimo jiné proto, že ač neměly vysoký výkon, byly levnější než ostatní značky, včetně české škodovky. V samotném východním Německu byl přitom trabant i další automobily tehdy nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou i 10 let.

Jedním z důvodů současné popularity trabantů v Německu je podle předsedy Trabantklubu ve Cvikově Thomase Winkelmanna nostalgie, mnozí si tak chtějí připomínat svou minulost s těmito vozy. Výhodou je také jednoduchá konstrukce, včetně motoru, který si mnozí nadšenci dokážou sami opravit. „Náhradní díly jsou dostupné a obvyklé opotřebitelné součástky se stále vyrábějí,“ řekl Winkelmann.

Oblíbené jsou v Německu, rovněž zejména východním, podle DPA také motocykly Simson, které se v německém Suhlu vyráběly až do roku 2002. Nyní jich je v této zemi podle DPA registrováno přes 20 500.

Dovoz ojetých aut letos stoupl o 15 procent na 74 tisíc vozů

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám