Článek
Největší americké automobilky naléhají na Trumpovu administrativu, aby upustila od plánů zavést cla na tovární roboty a průmyslové stroje. Aliance pro inovace v automobilovém odvětví v dopise zástupkyni náměstka ministra pro strategický obchod Julii Khersonkyové varovala, že takový krok by zvýšil náklady na výrobu vozidel ve Spojených státech.
Lobby sdružující společnosti jako Ford, GM, JLR, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Stellantis, Subaru, Honda, Toyota, BMW a další zdůraznila, že přibližně 40 procent všech instalací robotiky a strojů v USA je vázáno na automobilovou výrobu. Dopis byl odeslán krátce poté, co americké ministerstvo obchodu zahájilo vyšetřování národní bezpečnosti týkající se továrních robotů a strojů, které může vést k zavedení nových cel.
Aliance zdůraznila klíčovou roli automatizace v moderní automobilové výrobě, která podporuje pracovníky při úkolech jako lakování, svařování, vysokorychlostní upevňování a manipulace s materiálem.
„Zvýšení nákladů na vybavení v existujících zařízeních zvýší celkové výrobní náklady pro automobilové výrobce, mohlo by způsobit zpoždění výroby a může vést k nedostatku vozidel a jejich vyšším cenám pro americké spotřebitele v době, kdy jsou ceny nových automobilů již na historických maximech,“ varovala skupina.
Zvláštní pozornost věnovala dopadu na automobilové dodavatele v USA, z nichž nejméně 20 procent je podle aliance již ve finanční tísni. Potenciální cla na robotiku a průmyslové stroje by pro tyto společnosti mohla být obzvláště devastující. Pokud budou cla zavedena, aliance naléhá na administrativu, aby poskytla možnosti úlevy pro robotiku a průmyslové stroje používané v automobilové výrobě, montáži nebo produkčních zařízeních.
Agentura Reuters, která zprávu přináší, dále uvádí, že Tesla samostatně žádala Trumpovu administrativu o nezavádění těchto cel. Nesouhlas vyjádřily také vlády Číny, Švýcarska, Japonska, Kanady a Evropské unie.
Kampaň proti potenciálním novým clům přichází krátce po oznámení prezidenta Trumpa o nových 25% clech na střední a těžké nákladní vozy dovážené do USA, která vstoupí v platnost 1. listopadu.
Prezident na sociální síti Truth Social tvrdil, že vedoucí pracovníci GM a Fordu mu osobně poděkovali za zavedení nových cel. Vedení Stellantis však pravděpodobně nadšení nesdílí, protože mnoho středních a těžkých nákladních vozů společnosti se vyrábí v Mexiku, což je činí cílem nových tarifů.
Podle agentury spor o cla na průmyslové vybavení ilustruje širší dilema amerického automobilového průmyslu, který se snaží balancovat mezi ochranou domácí výroby a udržením konkurenceschopných nákladů v globalizovaném odvětví.



