Článek
Japonská automobilka Toyota již delší dobu pracovala na vývoji nového sportovního vozu, který v pátek 5. prosince oficiálně představila. Jeho název zní jednoduše GR GT, čímž odkazuje na vývoj divizí Gazoo Racing, a míří do světa výkonných superaut, kde se může utkat například s modely jako Mercedes-AMG GT.
Základem dvoudveřového kupé s dlouhou přední kapotou, nízkým profilem, agresivními předními světly a elegantní zádí se čtyřmi koncovkami výfuku je unikátní hliníková platforma, zatímco karoserie je ve velkém tvořena karbonem vyztuženými plastovými díly (CFRP). Automobilka tak slibuje nízké těžiště a také propracovanou aerodynamiku vozu.
Vůz měří na délku 4820 mm, má rozvor 2725 mm a jeho hmotnost by se podle automobilky měla pohybovat pod hranicí 1750 kilogramů. V podbězích jsou 20palcová litá kola, která vzadu obouvají širší pneumatiky. O bezpečné zastavení se starají karbon keramické brzdy. Vůz navíc disponuje nastavitelným vícestupňovým systémem kontroly trakce.
Pod kapotou je uložen twin-turbo přeplňovaný 4,0litrový motor V8 doplněný hybridním systémem, který je vyvinutý speciálně pro tento model. Systém je spojený s nově vyvinutou osmistupňovou automatickou převodovkou uloženou u zadní nápravy (transaxle). Do převodovky je integrován také elektromotor hybridního systému.
Výkon, který by se měl pohybovat minimálně kolem 650 koní a 850 Nm točivého momentu, putuje na zadní kola přes mechanický samosvorný diferenciál. Čas zrychlení z nuly na 100 km/h zatím automobilka neuvádí, ostatně ani mnoho technických parametrů ještě není definitivních, maximální rychlost by však měla být minimálně 320 km/h.

Kabina nabízí nový volant se značením GR a pádly řazení, unikátní digitální přístrojový štít s moderní grafikou a jedinečný centrální displej infotainmentu, který nevyčuhuje nad palubní desku a je doplněn několika fyzickými tlačítky. Ta jsou také ve středovém tunelu. Vůz nabídne sportovní sedadla a výrazný design díky čalounění v kombinaci červené kůže a černé Alcantary.
Vedle „civilní“ silniční verze přitom automobilka souběžně vyvíjí také závodní speciál řady GT3. Vůz bude osazen stejným motorem V8 a se silničním speciálem bude sdílet řadu komponent. Bližší detaily však zatím automobilka o okruhovém speciálu nezveřejnila.
Toyota i nadále pracuje na vývoji modelů GR GT i GR GT3. Na trhu by se měly objevit zhruba v roce 2027. Bližší detaily automobilka zveřejní s jejich blížícím se příchodem na trhy. Zveřejnění tiskové zprávy i na evropském webu nicméně naznačuje, že by novinky mohly zamířit i na starý kontinent.







