Hlavní obsah

Texas opět zvažuje danit elektromobily, protože netankují benzín

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Texaští zákonodárci hledají způsoby, jak nahradit peníze, které se nevybraly na spotřebních daních z paliva od majitelů elektromobilů. Navrhují paušální roční poplatek, který je ovšem relativně vysoký.

Foto: Tesla

Ilustrační foto

Článek

Texas patří ke státům, které penězi vybranými na spotřební dani za palivo z velké části financují opravy a údržbu silnic. Jenže elektrická auta palivo netankují, takže se tímto způsobem na údržbě nepodílejí, třebaže samozřejmě také po silnicích jezdí.

Ve Sněmovně reprezentantů a Senátu nyní leží návrh úpravy předpisů, v jejichž důsledku by majitelé elektromobilů platili roční registrační poplatek 200 dolarů (cca 4300 korun). Podobný návrh se objevil už před dvěma lety, očividně však tehdy zůstalo jen u toho a k uzákonění změny nedošlo.

Některé názory hovoří o tom, že 200 dolarů je příliš vysoká částka, když v Kalifornii, kde jezdí elektromobilů více než v Texasu, platí jejich majitelé daň poloviční. Naopak třeba Arkansas, který s Texasem sousedí, vybírá stejnou částku.

Vozový park Evropy se změní v Kubu, říká šéf Iveca

AutoMoto

Srovnání s množstvím peněz, které za rok na dani z paliva zaplatí řidiči konvenčních aut, nahrává spíše tomu prvnímu. Zhruba dvě stovky dolarů odvede ročně do státní kasy texaský řidič vozu s průměrnou spotřebou 15,7 l/100 km, najede-li ročně 15 tisíc mil (24 tisíc km), naopak člověk, jehož vůz spotřebovává jen 6,7 l/100 km, při stejném ročním nájezdu odvede zhruba 85 dolarů (cca 1800 korun).

Jako spravedlivější způsob získání prostředků by se mohlo jevit danění od ujetých mil. S takovým nápadem přišel stát Washington, ovšem existují jistá úskalí - zejména po stránce toho, jak dosáhnout spolehlivého zjištění počtu najetých mil v daném státě bez přílišného zásahu do soukromí lidí. Další možností je uvalit spotřební daň na elektřinu použitou k nabíjení elektromobilu.

Prozatím jsou peníze, o něž Texas přichází kvůli majitelům elektromobilů, kteří jezdí, aniž by platili spotřební daň z benzínu, relativně kapkou v moři. Výbor pro rozpočet odhadl, že od roku 2021, kdy byl nápad takto danit elektromobily posledně na světě, přišla státní kasa o 93,4 milionu dolarů (2,02 miliardy korun).

Celkem se však v Texasu jen za rok 2022 na daních z paliva vybralo 3,78 miliardy dolarů (81,64 miliardy korun). S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích se však bude množství nevybraných peněz zvyšovat.

Washington chce danit ujeté míle, aby nahradil daně z benzínu

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám