Hlavní obsah

Studii hledající nejzelenější auto vyhrála Toyota se spalovacím motorem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přístup automobilky Toyota k elektrifikaci sice bývá kritizován, jenže v praxi evidentně funguje. Plug-in hybridní Toyota Prius totiž ovládla výzkum hledající „nejzelenější“ auto.

Foto: Toyota

Toyota Prius

Článek

Americká rada pro energeticky efektivní hospodářství (ACEEE), nezisková výzkumná organizace vyvíjející politiku zaměřenou na snižování plýtvání energiemi a boj proti klimatickým změnám, zveřejnila výsledky každoroční studie GreenerCars hodnotící nové modely na americkém trhu a hledající ty nejméně škodlivé pro lidské zdraví.

Skóre GreenerCars není založeno pouze na samotné spotřebě paliva, ale zohledňuje emise vznikající při výrobě vozu, jeho provozu i následné likvidaci. Zohledněny jsou i dopady těžby vzácných kovů pro baterie či výroby elektřiny pro elektromobily.

„Pro výpočet skóre GreenerCars hodnotí ACEEE každý vůz modelového roku 2024 z hlediska nákladů na lidské zdraví způsobených znečištěním ovzduší spojeným s výrobou a likvidací vozidel, výrobou a distribucí paliva nebo elektřiny a emisemi z výfuků vozidel,“ stojí v tiskové zprávě.

Toyota představila nový prius, v Evropě bude prodávat jen plug-in hybrid

AutoMoto

Titul „nejzelenějšího“ automobilu s Green Score 71 ovšem k překvapení mnohých nezískal elektromobil, ale Toyota Prius v plug-in hybridní verzi, která se v zámoří označuje Prime. Odhadované roční náklady na provoz vozidla při nájezdu 15 000 mil (cca 24 140 km) jsou navíc jen 529 dolarů (cca 12 400 Kč).

Pro Toyotu Prius by se mělo jednat již o třetí vítězství v řadě, jak upozornil Carscoops. Vítězství by pak mělo souviset s tvarem karoserie, použitými technologiemi a také celkovou hmotností, jak v rozhovoru pro Washington Post uvedl Peter Heuther z ACEEE.

Foto: Toyota

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Aerodynamický design autu pomáhá lépe překonávat odpor vzduchu. Velké baterie pak sice zajistí delší bezemisní dojezd, díky tomu ale není auto automaticky „zelenějším“. O tom ostatně svědčí i skutečnost, že se ve vyšších patrech tabulky umístily menší elektrické vozy, které mají menší baterie.

Druhý Lexus RZ 300e a třetí Mini Cooper SE mají shodné Green Score 67, model značky Lexus ale slibuje nižší roční náklady na palivo. Čtvrtou příčku obsadil Nissan Leaf a pátou Toyota bZ4X. S výjimkou první Toyoty Prius tak první pětici tvoří pouze elektromobily.

Na opačném konci tabulky pak najdeme trojici Mercedes-Benz AMG G63, Ram 1500 TRX nebo Ford F150 Raptor R, jejichž Green Score bylo jen 20, 22 a 24 bodů. Náklady na palivo se pak pohybují v částkách kolem 3777 až 4242 dolarů (cca 88 341 až 99 217 korun).

USA se brání dovozu čínských aut. Mohou prý ohrozit národní bezpečnost

Ekonomika

Kutil si doma postavil solární dodávku. Baterie vzal z notebooků, motory ze sekaček

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám