Hlavní obsah

Kutil si doma postavil solární dodávku. Baterie vzal z notebooků, motory ze sekaček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letitá dodávka Daihatsu za pár tisíc prošla kompletní proměnou, po které její karoserii pokrývají solární panely a spalovací motor nahradily rovnou tři elektromotory.

Australský kutil si přestavěl dodávku na elektromobil se solárním napájenímVideo: Reuters

 
Článek

Šikovný kutil Žiga Dorkic, který se kvůli velké poptávce po technických pracovnících koncem šedesátých let přestěhoval z města Belišće v dnešním Chorvatsku do Austrálie, se nedávno reportérům z ABC Radio Sydney pochlubil svou unikátní dodávkou. Má totiž solární pohon a vznikala v jeho dílně.

Základem projektu je dodávka Daihatsu Hijet, kterou kutil pořídil před 10 lety za 100 australských dolarů, tedy zhruba 1500 korun. Spalovací motor ale prodal za 150 dolarů (cca 2300 Kč) a začal dodávku přestavovat na elektromobil, při jehož konstrukci používal především díly z druhé ruky.

Spalovací motor nahradily tři malé stejnosměrné elektromotory ze zahradních sekaček, každý o výkonu asi 10 koní. Dostatek energie jim zajišťuje celkem 8000 recyklovaných lithium-ion baterií uložených v zadní části vozu, které pocházejí z ručního elektrického nářadí, laptopů atd.

Foto: Reuters

Kutil a vynálezce se svou elektrickou dodávkou se solárním nabíjením

Bližší parametry baterie neznáme, údajně by však měla zajistit dojezd kolem 200 až 300 kilometrů. Autor vozu ale nikdy maximální dojezd zcela neprověřil a zatím prý vždy pohodlně dojel až do cíle. K dobíjení slouží solární panely na střeše i boku vozidla s výkonem 1 kW, kromě toho je však možné vůz nabíjet i z běžné infrastruktury.

Autor vozidla, který má ve své dílně 35 strojů (se kterými by se údajně klidně mohl pustit i do výroby letadla), přitom auto neustále pohání energií ze slunce. Před 20 lety si totiž dům osadil svépomocí postavenou fotovoltaickou elektrárnou, na kterou použil panely od zkrachovalého výrobce. Energii ukládá do recyklovaných baterií z vysokozdvižných vozíků a ještě zvládá napájet domy svých sousedů.

Hlavním důvodem, kvůli kterému se pustil do přestavby vozu na plně bezemisní, je změna klimatu. I proto by nyní pětasedmdesátiletý kutil rád postavil solární vůz i pro někoho jiného, zájemce prý ale odrazuje informace, že jen za nové baterie by museli dát kolem 30 000 dolarů (cca 461 200 Kč).

Dotace na fotovoltaiku se zpřísní

Finance

Před 15 lety solární automobil poprvé objel zeměkouli

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám