Článek
Každým novým projektem studenti coby budoucí inženýři zdokonalují nejen své technické znalosti, ale vylepšují i svého „draka“. Ten poslední má nově náhon na všechna čtyři kola.
Dragona e5 teď čeká zhruba měsíc a půl dlouhé testování, ladění a také výběr nejvhodnějších pilotů.
„Při jízdách sbíráme data z vozu, která nám pomáhají vycvičit a vybrat ty nejlepší piloty,“ říká Jan Kozelek, vedoucí týmu TU Brno Racing. V červenci a srpnu tým vyrazí na mezinárodní závody studentských formulí do Maďarska a Chorvatska. Čeká jej také závod na autodromu v Mostě.

Tým studentů, který postavil novou elektrickou závodní formuli na VUT Brno.
Závodnička plná technických vylepšení
Zkušené oko milovníka silných strojů pozná na Dragonovi e5 ve srovnání s jeho předchůdci mnohá vylepšení. „Poprvé máme auto s pohonem všech čtyř kol, který je současným trendem v soutěži Formula Student. Pro nás to znamenalo například změnu umístění motorů, které jsou s převodovkami nově zapuštěny přímo v kole. Vyvíjeli jsme taky nový battery pack a další bezpečnostní prvky pro vedení vysokého napětí,“ řekl Novinkám k závodničce student fakulty strojního inženýrství a vedoucí týmu TU Brno Racing Jan Kozelek.

Formuli čeká testování a následně mezinárodní závody.
Zmíněný battery pack, tedy zařízení s bateriemi, které formuli pohání, je srdcem stroje. „V základu máme články, které mají kolem 3,8 voltu a dáváme je do série. Tím se napětí sčítá až na 600 voltů, což už je napětí člověku velmi nebezpečné. Proto máme spoustu bezpečnostních prvků, které články chrání, ať už před mechanickým poškozením, nebo musí řídicí jednotky v případě problému rychle odpojit vysoké napětí od auta, aby nedošlo k ohrožení řidiče,“ doplnil student fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Martin Koleňák.
Tým strojařů, elektrotechniků, ajťáků i markeťáků
Na projektu spolupracují studenti ze čtyř fakult: strojní fakulty, kteří se starají o mechanickou stránku auta; elektrotechniky, kteří mají na starosti pohon; dále informatici programující kódy pro fungování vozu a budoucí marketéři z podnikatelské fakulty, starající se o komunikaci se sponzory. Stavba monopostu přišla na sedm milionů korun. Většinu peněz si sehnali studenti.

Dolaďování posledních detailů před jízdou.
Pohon na čtyři kola byl velkou technickou výzvou. Do letošní sezony nejde proto tým s ambicí být nejlepší. Chce hlavně ověřit, že nový koncept funguje. „To je i myšlenka soutěže Formula Student: nemáme jen závodit, ale máme se hlavně v praxi učit nové věci,“ zdůraznil Kozelek.
Nový Dragon e5 bude díky vylepšením lépe ovladatelný i výkonnější. Modernější jsou například jeho řídicí algoritmy, které pomáhají pilotovi zvládat zatáčky. Efektivnější je systém rekuperace, tedy převedení brzdné energie zpět do baterie formule. Letos poprvé je vůz schopen překročit výkonnostní strop 80 kilowatt jasně daný pravidly soutěže, takže výkon formule bude nutné snížit. Teoreticky je totiž nový brněnský drak schopen výkonu až 140 kilowattů.
Technický popis - Dragon e5
Celouhlíkový monokok
Motory značky Fischer Elektromotoren, 4×35kW
Planetová převodovka s redukčním poměrem 12.75:1
10‘‘ celo-uhlíkové ráfky
Roll-heave systém odpružení
Kroutící moment na kolech: 4×370 Nm
Přítlak aeropaketu: 754 N při 60 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3 s
Maximální rychlost: 120 km/h