Hlavní obsah

Škoda vzpomíná na Afriku, průkopnická Octavia WRC zde dosáhla vrcholu

3:00
3:00

Poslechněte si tento článek

Mladoboleslavská automobilka v rámci oslav 130 let své existence připomíná různé historické milníky. Jedním z nich bylo představení modelu Octavia WRC, který svého historického úspěchu dosáhl na keňské Safari Rally v roce 2001.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia WRC v konfiguraci Safari Rally během závodů v Africe

Článek

První novodobá generace modelu Škoda Octavia vyrazila na silnice v roce 1999 a rychle si začala získávat popularitu. Model přitom neunikl pozornosti ani továrního týmu Škoda Motorsport, který se na jeho základech rozhodl postavit soutěžní speciál do nejvyšší kategorie mistrovství světa v rally.

Výsledkem projektu byl model Škoda Octavia WRC, pod jehož kapotou se ukrýval 2,0litrový přeplňovaný motor o výkonu 221 kW (300 k), který byl spojen se sekvenční převodovkou a jako první soutěžní speciál značky měl poháněná všechna kola. Specificky tak splňoval pravidla WRC.

Vůz měl premiéru v roce 1999 na slavné Rally Monte Carlo, jeho začátky však nebyly snadné a první sezona se nesla spíše v duchu pokusů a vývoje. Poznatky přímo z tratí byly následně zužitkovány a vůz prošel dvěma evolucemi, kromě toho se však automobily upravovaly i pro specifika každého závodu.

Vrcholný moment modelu Škoda Octavia WRC přišel v roce 2001, kdy automobilka do keňské Safari Rally nasadila hned tři posádky ve specificky upravených vozech, z nichž jeden je dodnes k vidění v depozitáři mladoboleslavského muzea.

Octavia WRC ve specifikaci Safari Rally zaujme hned na první pohled výrazným ochranným trubkovým rámem na přídi, který měl automobil chránit kvůli vysokému riziku srážky se zvěří. Přes kapotu vozu bylo navíc až na střechu vyvedeno sání vzduchu, které mělo omezit pronikání vody a prachu do motoru.

Kompletně přepracovaný byl také interiér, který kromě ochranného rámu a dalšího bezpečnostního vybavení dostal i palubní desku posetou různými ovladači. Před spolujezdcem se pak nacházelo zařízení Tripmaster, jež posádce pomáhá s orientací i na přejezdech mezi rychlostními zkouškami.

Zatímco v technických pasážích jiných závodů Octavia WRC kvůli svým rozměrům spíše ztrácela na své konkurenty, na africkém kontinentu vynikla její robustní a odolná konstrukce. Vůz zvládal náročný terén zahrnující prašné cesty i brodění blátem ve vysokém tempu, a první rychlostní zkoušku dokonce vyhrál.

Německá posádka, kterou tvořili jezdec Armin Schwarz a navigátor Manfred Hiemer, si nakonec dojela pro třetí místo, čímž se Octavia WRC poprvé probojovala na stupně vítězů.

Umístění na africké rally bylo nakonec tím nejlepším, kterého Octavia WRC ve vrcholné kategorii WRC dosáhla, několikrát se však pilotům povedlo skončit jen kousek pod bednou vítězů.

V roce 2003 pak model Octavia WRC předal otěže kompaktnějšímu modelu Fabia WRC. Pozdější generace závodních fabií, Fabia S2000 a R5, pak stály na počátku velkých úspěchů značky v automobilových soutěžích. Obrovských úspěchů pak dosáhly vozy Fabia Rally2/Rally2 Evo, na které dnes navazuje model Fabia RS Rally2.

Výběr článků

Načítám